بر اساس حروف الفبا، پس از آفریقای جنوبی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه اکتبر بر عهده داشت، اکنون نوبت نماینده انگلیس است تا به مدت یکماه، بر کرسی ریاست این شورا تکیه بزند.

انگلیس عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است. این کشور در بحران های منطقه‌ای به ویژه مساله یمن نقش فعال و مهمی داشته است و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن هم یک تبعه انگلیسی است.

از این رو، نمایندگی انگلیس در سازمان ملل متحد همواره نسبت به مسایل یمن با حساسیت ویژه ای برخورد کرده است و می داند در صورت موفقیت در حل این بحران، جایگاه بین المللی وی در شرایطی که خود دارای بحران داخلی است، ارتقا می یابد.

این مساله به ویژه پس از خروج لندن از اتحادیه اروپا اهمیت دارد و نشان می‌دهد که انگلیس بدون اتحادیه اروپا هم می‌تواند در پیشبرد اهداف و سیاست خارجی خود موفق عمل کند.

با این حال باید منتظر ماند و در روز جمعه دید که برنامه‌های این نمایندگی در طول ماه نوامبر برای شورای امنیت چه خواهد بود؛ هرچند که این برنامه ها باید مورد موافقت سایر اعضا هم قرار گیرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۵ عضو دارد که انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا اعضای دائم آن محسوب می شوند.

۱۰ عضو دیگر بر اساس انتخابات مجمع عمومی، برای مدت دو سال تعیین می شوند اما روند انتخابات در حال حاضر به گونه ای است که در هر سال، نیمی از آنها تغییر می کنند.

جری متیو متجیلا نماینده دائم آفریقای جنوبی در حالی کرسی ریاست شورا را به کارن پیرس نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد تحویل داد که تیم‌های راگبی این دو کشور در دور نهایی مسابقات جهانی ۲۰۱۹ با هم رقابت می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.