یک وبگاه انگلیسی بعد از بررسی درخواست‌های چندین ساله از گوگل درباره محتوای مطالب منتشر شده اینترنتی، از لیست ۲۰ کشوری که بیشترین درخواست‌ها برای حذف مطالب را داشتند، رونمایی کرد. 

نتیجه بررسی شرکت انگلیسی «کامپری تِک» از داده‌های چندین ساله گوگل نشان می‌دهد که به رغم ادعاهای غرب درباره لزوم آزادی بیان، آمریکا و متحدانش کشورهایی هستند که بیشترین درخواست‌ها از گوگل را برای حذف مطالب منتشر شده در فضای اینترنتی را از گوگل مطرح کرده‌اند. 

طبق گزارش خبری-تحلیلی کامپری تِک،  ۲۰ کشوری که در جهان حد فاصل جولای ۲۰۰۹ تا جولای ۲۰۱۸ بیشترین تعداد درخواست از گوگل برای حذف مطالب اینترنتی را داشتند، به شرح ذیل هستند:

۱- روسیه (۶۱۴۷۱ درخواست)

۲- ترکیه (۱۰۳۷۹ درخواست)

۳- آمریکا (۷۹۶۴ درخواست)

۴- برزیل (۶۴۵۵ درخواست)

۵- هند (۵۳۰۸ درخواست)

۶- بریتانیا (۳۸۹۴ درخواست)

۷- آلمان (۳۱۹۷ درخواست)

۸- فرانسه (۲۲۹۱ درخواست)

۹- کره جنوبی (۲۰۹۸ درخواست)

۱۰- ایتالیا (۱۶۹۱ درخواست)

۱۱- رژیم صهیونیستی (۱۴۳۶ درخواست)

۱۲- اسپانیا (۱۰۶۵ درخواست)

۱۳- کانادا (۷۶۸ درخواست)

۱۴- آرژانتین (۷۳۷ درخواست)

۱۵- ژاپن (۷۲۰ درخواست)

۱۶- چین (۶۲۷ درخواست)

۱۷- تایلند (۵۷۵ درخواست)

۱۸- استرالیا (۳۹۳ درخواست)

۱۹- هلند (۳۰۴ درخواست)

۲۰- پاکستان (۲۹۲ درخواست)

پایگاه اینترنتی «بیزینس اینسایدر» در گزارشی درباره این موضوع نوشته است: «هر ساله، موتور جستجوی گوگل صدها درخواست از سوی کشورهای جهان برای حذف مطالب دریافت می‌کند این درخواست‌ها یا به شکل احکام دادگاه هستند یا درخواست‌های رسمی و دیگر اشکال».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی اغلب درخواست‌های این کشورها از گوگل بری حذف مطالب، با توسل به مسائل امنیت ملی و مطرح شدن مسائلی از قبیل «افترا» صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.