«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرای یمن از مخالفت طرف سعودی با تبادل اجساد نظامیان سودانی با پیکرهای اسرای یمنی خبر داد.

به گزارش وبگاه خبری المسیره، المرتضی روز شنبه در توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر گفت: ما اخیراً  به طرف سعودی پیشنهاد کردیم، اجساد تعدادی از شهدای ما را در ازای اجساد نظامیان سودانی رد و بدل کند که طرف سعودی با این پیشنهاد مخالفت کرد و گفت آنها را در ازای اجساد سربازان سعودی مبادله می‌کنیم.

عبدالقادر المرتضی در گفت‌وگو با خبرگزاری یمنی «سبأ » هم گفت که از زمان آغاز فعالیت این کمیته در نیمه‌های سال ۲۰۱۵ از طریق واسطه‌ها و توافق‌های محلی هفت هزار اسیر از دو طرف طی ۳۰۰ عملیات تبادل آزاد شدند و سازمان ملل در هیچ کدام از این عملیات آزادی اسرا  سهمی نداشته است.
وی افزود: عربستان همه پیشنهادهای فرستاده سازمان ملل از زمان رایزنی‌های سوئد تاکنون را رد کرده است و همچنین طرف‌های مزدور بخصوص در مأرب، الجوف و تعز  را هم از تبادل اسرا با ما منع می‌کند.

به گفته رئیس کمیته اسرای یمن امارات صدها نفر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی را ربوده و همچنین بسیاری از طرف‌ها در استان‌های جنوبی را از عملیات تبادل اسرا منع می‌کند، علاوه بر اینکه تا حد زیادی برای اجرای توافق سوئد کارشکنی می‌کند.

رئیس هیات صنعاء در مذاکرات صلح یمن امروز گفت که مشارکت سودان در جنگ یمن یکی از اقدامات فاجعه‌بار عمر البشیر بود که آن را بر مردم و ارتش خود در ازای دریافت مقداری پول تحمیل کرد.

«محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان اخیرا اعلام کرده که روند خروج 10 هزار نیروی نظامی این کشور از یمن آغاز شده است. حمیدتی در نشستی سه‌جانبه در کاخ ریاست‌جمهوری اعلام کرد که مدت زمان حضور این 10 هزار نیرو در یمن به پایان رسیده بوده و آنها به کشور بازگشته‌اند.

از سال ۲۰۱۵ که نیروهای سودانی در قالب ائتلاف سعودی برای جنگ به یمن اعزم شدند، مخالفت‌ها در این کشور با این مسأله آغاز شد. پس از سقوط «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان، صداهای مخالف با این موضوع و تأکید آنها مبنی بر ضرورت بازگشت نیروهای سودانی شدت گرفته بود البته برخی نیز به دلایل اقتصادی بر باقی ماندن این نیروها در قالب ائتلاف مذکور اصرار داشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.