اروپا با هدف نشان دادن اینکه چین یک کشور آزاد است، در برابر جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن ایستاده و همواره سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا را نقد می کند.

 

این بار و به دنبال سفر ماه مارس رئیس جمهوری چین به فرانسه، پاریس تلاش های خود را برای ارتقای سطح همکاری ها و مناسبات اقتصادی با پکن مضاعف کرده است.

 

در مقابل سیاست یکجانبه گرایی واشنگتن در برابر پکن، اروپا قصد ندارد متحمل هزینه های جنگ تجاری دو کشور شود بنابراین سعی دارد با آگاهی به قدرت بی چون و چرای چین در تحولات اقتصادی چین، روابط خود با این متحد شرقی را بیش از پیش گسترش دهد.

به دنبال میزبانی پاریس از «شی جی پینگ» رئیس جمهوری چین در ماه گذشته، «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه قرار است فردا(دوشنبه) به پکن سفر کند.

پاریس و پکن به دنبال آن هستند که بگویند به دلیل منافع مشترکی که دارند به غیر از توسعه همکاری های دو جانبه، در چارچوب مخالفت با یکجانبه گرایی و با هدف ترویج اقتصاد آزاد جهانی به دنبال توسعه مناسبات و همکاری های خود هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون از فردا به مدت سه روز به چین سفر می کند.

این دومین سفر امانوئل مکرون به چین از ابتدای ریاست جمهوری وی تاکنون است. فرانسه می خواهد دامنه مناسبات اقتصادی خود را با این کشور گسترش دهد.

او به دنبال پیشرفت بیشتر در زمینه های صنعتی یا هسته ای با چین است.

 

در نمایشگاه بین المللی واردات چین، فرانسه با بیش از ۷۰ شرکت، یکی از میهمانان افتخاری خواهد بود.

الیزه می گوید انتظار می رود حدود ۴۰ قرارداد در چارچوب توسعه روابط فرانسه و چین در زمینه های مختلف اعم از کشاورزی، مواد غذایی، گردشگری، بهداشت و دیگر حوزه ها بین دو کشور به امضا برسد.

پس از مگاسفارش ۳۰۰ فروند هواپیما از سوی چین توسط ایرباس در ماه مارس، پاریس امیدوار است در پیشبرد پروژه تصفیه خانه سوخت هسته ای «اورانو» که طبق گفته الیزه، «شتاب می یابد» پیش برود.

ماه مارس گذشته، چین برای خرید ۳۰۰ فروند ایرباس با فرانسه قرارداد امضا کرد.

ایرباس در بیانیه ای گفت که این موافقتنامه را با شرکت «هلدینگ تدارکات هوانوردی چین» امضا کرده که خریداری ۲۹۰ ایرباس «ای ۳۲۰» و ۱۰ فروند «ای ۳۵۰ اکس دبلیو بی» را پوشش می دهد.

اگرچه ایالات متحده با سیاست یکجانبه گرایانه خود در تلاش است تا یک نظام تک قطبی مبتنی بر هژمونی آمریکایی را برقرار کند اما در سوی دیگر میدان، اروپا و بویژه فرانسه بطور جدی به توسعه روابط با چین و تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی با ابرقدرت شرق می اندیشند.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در نخستین سفر رسمی خود به فرانسه در اواخر ماه مارس(فروردین ۹۸) با رئیس جمهوری فرانسه دیدار و علاوه بر مناسبات دوجانبه درباره مسائل مورد علاقه دو طرف از جمله حکومت جهانی، قوانین تجاری و محیط زیست گفت وگو کرد.

مکرون با توجه به تلاش هایی که در جهت همگرایی اعضای اتحادیه اروپا داشته، امیدوار است چین را متقاعد به یک همکاری چندجانبه قوی با متحدان اروپایی خود کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.