محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران در بخش اول این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امشب با چشمی خندان و چشمی گریان در خدمت شما هستیم؛ خندان به این جهت که شب منوچهر مصیری، فیلمساز و دوست قدیمی و کارگردان درجه یک سینماست و با چشمی گریان، به لحاظ این که فیلم درخشان «خانه پدری» از دیگر کارگردان سینمای ایران آقای کیانوش عیاری دیگر بار توقیف مجدد شد و از این بابت بسیار متأسفم.

وی با کنایه به برخی صحبت‌های مطرح شده در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: این فرصت خوبی است که به یکی دیگر از کارگردانان سینمای ایران تبریک بگویم، به خاطر این که توانست به توقیف مجدد «خانه پدری» کمک کند؛ به آقای محمدحسین لطیفی همکار عزیزمان که در این برنامه تلویزیونی گفت قلبش بابت دیدن این فیلم ناراحت شد؛ به عنوان آدمی که سال‌ها پیش خودم با سکته مغزی مواجه شدم و تا پای مرگ رفتم، امیدوارم خداوند به آقای لطیفی تن سالم بدهد اما لطف کند فهرست بیماری‌های دیگرش را هم به بنده بدهد و من موظفم که به کارگردان‌های دیگر بسپارم که خدای ناکرده فیلمی مغایر با دیگر ناراحتی‌های جسمی و روحی ایشان ساخته نشود!

امیریوسفی در ادامه از حاضران خواست تا دعا کنند دوستان به سر لطف بیایند و مشکل فیلم «خانه پدری» مجدداً حل شود و با الهی آمین بلند حضار تشویق شد.

این کارگردان سینما در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به برپایی «شب منوچهر مصیری» گفـت: به غیر از سابقه کارگردانی و هم‌صنفی بودنمان، باید به سابقه ۸ سالی که در کنارشان در انجمن «تهیه‌کننده/کارگردان‌ها» بودم اشاره کنم. به سال‌هایی که من و آقای مصیری، بچه‌شلوغ‌های شورای مرکزی بودیم!

امیریوسفی گفت: چیزهای زیادی از منوچهر مصیری، تجربیات درخشان قبل از انقلابش در دستیاری و کارگردانی و کارهای صنفی او یاد گرفته‌ام. این اهمیت دارد که منوچهر مصیری، سال‌ها دستیاری کرد و بعد که وارد حیطه کارگردانی شد، فیلم «امشب اشکی می‌ریزد» را به عنوان یک اقتباس ادبی از یک پاورقی معروف و پرمخاطب از کوروس بابائی ساخت و این کاری است که شاید امروز کمتر فیلمسازان سراغش می‌روند.

ویدر ادامه اظهار داشت: باید خاطره دهه شصتی فیلم «تشکیلات» را بازخوانی کنیم. این که در زمان خودش چه استقبالی از این فیلم شد، چه فیلم نوآوری در ژانر خودش بود و امیدوارم همین انرژی همچنان باشد و این شب آغازی باشد بر پایان کم‌کاری منوچهر مصیری و انشالله شاهد فیلم بعدی او باشیم. قبلاً گفتم و باز هم می‌گویم که این شب‌ها، شب بزرگداشت و خداحافظی نیست، شبی است که امیدواریم با انرژی که از گذشته می‌آید، با فیلم‌هایی که در آینده توسط همین عزیزان ساخته می‌شود، پیوند بخورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.