به گزارش اسپوتنیک، نخست‌وزیر مالزی، ماهاتیر بن محمد، تهدید کرد در صورتی که اتحادیه اروپا خرید روغن پالم از مالزی را محدود کند، به جای هواپیماهای مسافربری اروپایی هواپیماهای ساخت روسیه را خریداری خواهد کرد.

اتحادیه اروپا به دنبال محدود کردن خرید روغن پالم مالزی و اندونزی مورد استفاده برای تولید سوخت زیستی، تا سال ۲۰۳۰ است. این اتحادیه صادرکنندگان روغن پالم را به دست داشتن در اقداماتی تهدید کرد که آسیبی جدی به محیط زیست می‌رسانند.

ماهاتیر در سخنرانی خود در اجلاس آسه‌ئان در بانکوک گفت: وقتی کشورهای پیشرفته اقداماتی انجام می‌دهند که از نظر ما خوب نیست، ما هم اقداماتی انجام می‌دهیم که از نظر آنها خوب نباشد. برای مثال آنها ادعا می‌کنند که روغن پالم مالزی با قطع کردن تمام جنگل‌های ما تولید می‌شود و به همین علت آنها نباید روغن پالم بخرند. آنها این کار را برای تخریب اقتصادی ما انجام می‌دهند، چراکه روغن پالم می‌تواند با روغن زیتون، روغن کولزا و دیگر دانه‌های روغنی، رقابت کند.

نخست‌وزیر مالزی گفت: پس ما (در مقابل) چه خواهیم کرد؟ خوب اگر شما واردات روغن پالم از مالزی را کاهش دهید، ما هم برخی از واردات خود از اروپا را به همان میزان کاهش خواهیم داد. ما دقیقا همان کاری را انجام خواهیم داد که آقای ترامپ انجام می‌دهد. فرض کنید اگر آنها واردات روغن پالم ما را متوقف کنند، ما هم خرید هواپیما از آنها را متوقف خواهیم کرد. ما هواپیماهای روسیه یا چیزی مشابه آن را خواهیم خرید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.