فاضل نظری، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اینستاگرام خود نسبت به تغییرات محتوای کتاب‌های درسی نوشت: «چند باری رفقا گفته بودند شعر این بنده کمترین را در یکی از کتاب‌های درسی خوانده‌اند. چند وقت پیش اتفاقا به یکی از دوستان دست اندر کارِ موضوع، گلایه کردم که اگر چنین است حق بود قبل از چاپ هماهنگ می‌کردید.

تا اینکه این تصویر را دیدم: این یک بیت است در کتاب علوم و فنون ادبی رشته علوم انسانی در بخش سوال‌های پایان درس (پایین تصویر). کاش نبود؛ یاد کتاب‌های درسی نوجوانی افتادم.

سال‌های دبیرستان که گاهی بعضی کتاب‌ها و آزمون‌ها حال خوش عُلقه به شعر را تا سطح عادت به محفوظات تنزل میبخشیدند. کتاب‌های امروز را نمیدانم اما یادم است که آن روزها از خود می‌پرسیدم چرا به جای غزل «نفس خروس بگرفت که نوبتی بخواند» (از سعدی علیه الرحمة) شعرِ «گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم» یا «شمایل تو بدیدم نه عقل ماند نه هوشم» در کتاب درسی ما نیست. گاهی حس میکردم بعضی شعرها و نثرهای کتاب در کم رغبت ماندن بعضی از ما به ادبیات و نشناختن حس لذت از شعر و متن ادبی بی‌تاثیر نیستند. فکر می‌کردم بعضی شعرها فقط برای نصیحت کردن ما نصیحت گریزها انتخاب شده است و چقدر جای عاشقانه های عفیف خالی بود. افسوس که باید کتاب ها را طوری می نوشتند که بتوان از آن ها امتحان گرفت. با آن ها کنکور برگزار کرد و در کنار آن ما را هم نصیحت و احتمالا هدایت کرد!

از صائب عزیز
سبزه زیر سنگ نتوانست قامت راست کرد
چیست حال «خضر» یا رب! زیر بار زندگی.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.