لباس سفیدش هنوز ما را به یاد دوران مسئولیتش در نیروی دریایی ارتش می اندازد. همان نیرویی که از پَسِ مجاهدت‌های او از سوی فرمانده کل قوا لقب «راهبردی» گرفت اما این بار در کسوت معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران صندلی خود را مقابل‌مان گذاشت تا سئوالاتمان را با همان لهجه شیرین شیرازی خطه مادری‌اش جواب دهد. او امیردریادار حبیب الله سیاری است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا که مجددا کشورمان را به استفاده از گزینه نظامی تهدید کرده بود، گفت: «ما بارها گفته و اعلام کرده ایم و دشمن نیز به خوبی می داند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان یک نیروی مسلح مقتدر و آماده است و این اقتدار و توان بالای بازدارندگی به راحتی به دست نیامده است و آماده پاسخ به هر تهدیدی هستیم.»

امیر سیاری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اعمال سنگین ترین تحریم ها در حوزه نظامی علیه ایران تصریح کرد: امروز افتخار ارتش آن است که علی رغم سنگین ترین تحریم ها به خودکفایی رسیده و ما با افتخار اعلام می کنیم که در عرصه های زمینی دریایی و هوایی امروز به جایی رسیدیم که می‌توانیم تمامی تجهیزات مورد نیاز خود را در همه ابعاد تامین کنیم.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

*امنیت دو بعد داخلی و خارجی دارد که هر دو مهم است، یعنی هم باید امنیت داخلی مقتدرانه حفظ شود و شما می بینید به لطف خدا و با هدایت های فرماندهی معظم کل قوا و پا در رکاب بودن نیروهای مسلح و البته حمایت‌های همه جانبه ملت ما از نیروهای مسلح امروز امنیت در این کشور با کشورهای همسایه ما و کشورهای دیگر قابل قیاس نیست و این را شما به خوبی می توانید مشاهده کنید. به نظر شما امنیت موجود در کشور ما با سایر کشورها قابل مقایسه است؟ قطعا قابل مقایسه نیست، بنابراین مشخص می شود که امنیت داخلی به خوبی مستقر است، در بیرون نیز به همین شکل است.

*امنیت در بیرون از مرزها نیز به همین شکل است. ما اگر امنیت بیرونی را ایجاد و مواظبت نکرده بودیم و بازدارندگی و اقتدار ملی کشور را بالا نبرده بودیم و توانمندی نیروهای مسلح را برای دفاع از تمامیت ارضی کشور نشان نداده بودیم شما فکر می کنید همان دشمنی که به کشورهای غرب و شرق ایران تهاجم نظامی کرد و دست به آن جنایت ها زد با کشور ما این کار را نمی کرد؟

*بنا بر اعتراف آمریکایی ها آنها چیزی بیش از ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده اند، اما شما می بینید که امروز جایگاه آنها در منطقه چیست و در کجا قرار دارند و به چه چیزی دست یافته اند.

 

*{در پاسخ به تهدید به حمله نظامی به ایران توسط ترامپ}: هر کسی نسبت به مرزها و یا منافع ملت ما، عملیات تعارضی داشته باشد آینده خود و اتفاقی که برایش می افتد را خودشان باید پیش بینی کنند و بدانند آماده پاسخ به هر تهدیدی هستیم.

*ما بارها گفته و اعلام کرده ایم و دشمن نیز به خوبی می داند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان یک نیروی مسلح مقتدر و آماده است و این اقتدار و توان بالای بازدارندگی به راحتی به دست نیامده است و آماده پاسخ به هر تهدیدی هستیم.

*تا امروز دشمنان ما جرأت نکرده اند کوچکترین تعرضی به منافع ما داشته باشند. همانطور که گفتم در غرب و شرق ما اقدام کردند و کشورهای جنوب خلیج فارس نیز کاملا در اختیار آنهاست اما کوچکترین اقدامی علیه منافع ما انجام نمی دهند.

*پیش از انقلاب یک سری تجهیزات از کشورهای مختلف خریداری کرده بودیم که بنا به تصمیماتی که در مقطع زمانی دولت موقت گرفته شد این تجهیزات باز پس فرستاده شد. اگر این تجهیزات که حق کشور ما بود و هزینه آنها را پرداخت کرده بودیم را می گرفتند به نفع ما بود، اما متاسفانه این تجهیزات که در حوزه های مختلف مانند جنگنده،  زیر دریایی و سایر حوزه ها بود را پس فرستادیم و هنوز هم آمریکا مبالغی که برای خرید تجهیزات پیش از انقلاب به آنها داده بودیم را به کشور ما نداده اند.

*اینکه فکر کنیم چون از آن تجهیزات محروم شده ایم و تجهیزاتی که خریداری شده بود نیز به دستمان نرسید ما نتوانستیم کارمان را به درستی انجام دهیم، به هیچ عنوان اینگونه نیست.

*بعد از پیروزی انقلاب در کنار اقدامات دولت موقت و پس فرستادن تجهیزات و تسلیحات، عده ای به دنبال انحلال ارتش بودند، گروه‌های مخالف نظام که در پشت پرده اقدامات خود را انجام می دادند به دنبال آن بودند که به طریقی ارتش را از صحنه انقلاب حذف کنند، آنها تصمیمات خاصی برای انقلاب داشتند و می‌خواستند بازوی توانمند انقلاب اسلامی برای دفاع از خود را از بین ببرند.  گروه‌های ضد انقلاب تا سال ۵۸ تلاش بسیاری کردند تا با شعار های مختلف مانند «ارتش بی طبقه توحیدی» و امثال آن ارتش را از صحنه حذف کند، اما عمق نگاه حضرت امام خمینی (ره) موجب شد ایشان در ۲۸ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ روز ۲۹ فروردین را روز ارتش نامگذاری و در آن فرمان چهار دستور صادر کنند، که ارتش متعلق به جمهوری اسلامی ایران و مردم است و با ساز و برگ در خیابان ها رژه برود و مردم از ارتش حمایت و پشتیبانی کند.این ها مضمون پیام امام خمینی (ره) بود و روز ۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸، روز تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و از این زمان به بعد حفاظت از انقلاب ماموریت و مسئولیت اصی و رسمی ارتش شد.

*امروز افتخار ارتش آن است که علی رغم سنگین تحریم ها به خودکفایی رسیده و ما با افتخار اعلام می کنیم که در عرصه های زمینی دریایی و هوایی امروز به جایی رسیدیم که می‌توانیم تمامی تجهیزات مورد نیاز خود را در همه ابعاد تامین کنیم.

*اگر سفارت آمریکا یا بهتر بگویم همان لانه جاسوسی آنها می ماند و به کار خود ادامه می داد اقدامات و فعالیت‌های بسیاری برای آسیب به انقلاب ملت ایران انجام می‌دادند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.