محاسبات رویترز بر مبنای آمار دولتی چین نشان داد واردات نفت چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، در اکتبر ۱۱.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و به ۱۰.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید.

آمار واردات اکتبر بالاتر از سپتامبر بود که طی آن چین ۱۰.۰۴ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده بود. مجموع واردات نفت چین در سپتامبر بر مبنای سالانه ۱۱ درصد رشد داشت و نخستین ماه از آوریل بود که واردات این کشور بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز بود.

با وجود نوسان حاشیه سود پالایش در ماه‌های اخیر و اشباع فرآورده‌های نفتی، به لطف شرکت هنگلی پتروکمیکال که پالایشگاه جدیدی را اوایل امسال راه انداری کرد و ظرفیتش را تا پایان ماه مه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد، تقاضا برای نفت خام در چین همچنان رو به رشد است. همچنین  پالایشگاه ژیجیانگ پتروکمیکال به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز فعالیتش را آغاز کرد و تقاضا برای نفت را بالا برد.

بعلاوه سایر پالایشگاه‌های مستقل هم به دلیل ثابت ماندن حاشیه سود پالایش در اواخر تابستان، نرخ فرآوری نفت را نسبتا بالا نگه داشتند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در حالی که واردات نفت به چین در اکتبر به رکورد بالایی صعود کرد اما واردات گاز طبیعی به این کشور به میزان ۱۰.۶ درصد افت سالانه داشت که نخستین کاهش از نوامبر سال ۲۰۱۶ بود. رشد تقاضای چین برای گاز طبیعی امسال نسبت به سالهای پیش آهسته شده است اما کاهش واردات در اکتبر تا حدودی به دلیل اختلالات در پایانه وارداتی تحت اداره پتروچاینا بود.

شرکت آرامکوی سعودی پنج شنبه گذشته توافق فروش نفت برای سال ۲۰۲۰ با پنج مشتری چین امضا کرد که مجموع حجم فروش این شرکت را ۱۵۱ هزار بشکه در روز در مقایسه با قرارداد تامین نفت سال ۲۰۱۹ افزایش داد.

آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد قراردادهای جدید موقعیت آرامکو به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت چین را تحکیم کرده و منعکس کننده تلاشهای بازاریابی در روابط استراتژیک و توسعه بازار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.