تقویم اقتصادی بازار جهانی/ زمان به‌روزرسانی آمار رشد اقتصادی دنیا

12:10 - 1400/01/21
فعالان اقتصادی دنیا هفته مهم و پرتحرکی را پیش رو دارند. علاوه بر آمار تولید ناخالص متعددی که در این هفته منتشر می‌شود، داده‌های تورمی نیز می‌تواند چشم‌انداز سیاست‌های پولی را تغییر دهد. در عین حال باید توجه داشت که اخبار در این هفته می‌تواند نقش مهم‌تری نسبت به آمار ایفا کند و بازارها با نوسان شدید همراه سازد.
تقویم اقتصادی بازار جهانی/ زمان به‌روزرسانی آمار رشد اقتصادی دنیا

دنیای بورس: هفته پیش رو نیز از لحاظ آمار و اخبار، هفته پرترافیکی خواهد بود. مهم‌ترین داده‌هایی که در این هفته منتشر می‌شوند به تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ دنیا و داده‌های تورمی این حوزه‌ها باز می‌گردد.

در جدول زیر مهم‌ترین آمارها و اتفاقات از پیش برنامه‌ریزی‌شده این هفته قابل‌مشاهده است. علاوه بر کشورهای مطرح شده در جدول ذیل باید به آمار تولید ناخالص داخلی ژاپن که پنج‌شنبه هفته جاری منتشر می‌شود نیز توجه داشت.

در مهم‌ترین اتفاق این هفته «دونالد ترامپ» روز سه‌شنبه در کلوب اقتصادی نیویورک توضیحات بیشتری را در رابطه با جزئیات توافق «فاز اول» چین و آمریکا ارائه می‌دهد. اظهار نظرهای ترامپ در روزهای پایانی هفته تا حدودی فعالان بازارها را نسبت به یک توافق جامع و زودرس دل‌سرد کرد و این موضوع می‌تواند شروع معاملات این هفته بازار جهانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تقویم اقتصادی بازار جهانی/ زمان به‌روزرسانی آمار رشد اقتصادی دنیا2

توضیحات:

*«هسته شاخص قیمت مصرف‌کننده» تغییرات CPI را بدون در نظر گرفتن غذا و انرژی ارائه می‌دهد و در بسیاری از موارد داده‌ قابل‌اتکاتری نسبت به تغییرات CPI محسوب می‌شود.

**«هسته خرده‌فروشی» میزان خرده‌فروشی کلی را بدون لحاظ ارقام مربوط به فروش «اتومبیل‌»ها لحاظ می‌کند.

*** اهمیت آمار این جدول در وهله اول، بررسی وضعیت اقتصاد دنیا و میزان سلامت آن است. ضمن آن که تمامی آمار فوق در تقویت یا تضعیف شاخص دلار اثرگذار خواهد بود و از این مجرا نیز قیمت کامودیتی‌های دلار-محور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. باید در نظر داشت که مهم‌ترین متغیری که می‌تواند بار دیگر بورس تهران را در مسیر رشد و حرکت قرار دهد اطمینان از وضعیت بازارهای جهانی و اقتصاد دنیاست و از این منظر رصد و پیگیری آمارها و اخبار مربوطه حائز اهمیت فراوان است.