علی ربیعی سخنگوی دولت که این هفته نشست خبری خود را در یکی از روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی برگزار کرد، گفت: تصمیم گرفتیم در نشست خبری این هفته‌مان سخن مردمی که در گرفتار مصیبت زلزله شده‌اند شنیده شود. این زلزبه یک بار دیگر مفهوم همبستگی ملی را تاکید کرد. ۵ تن از هم‌وطنان ما در این زلزله از میان ما رفتند و از خدا برای آنها طلب آمرزش می‌کنم و امیدوارم آن دو کودک عزیز در آن دنیا نگهبان ملت ایران باشند.  

وی افزود: ما مردم ایران همانطور که در زلزله ‌ای دیگر نشان دادیم این بار هم هبستگی خود را در کمک به زلزله زدگان به نمایش گذاشتیم چیزی که باعث تسلی خاطر می‌شود جلوه‌های همبستگی ملی و محلی است در این زلزله اقدامات فعالان محلی و ملی و استانی و در منطقه جای تقدیر دارد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایلنا و ایرنا بخوانید؛

* قبل از هر چیز باید از امدادرسانی‌های محلی تشکر کنم و مردم محلی با فراموشی دردهای خود خودجوش سراغ خانه‌های دیگر رفتند، ساعاتی بعد از زلزله فرماندار و ارتش و سپاه و ستاد مدیریت بحران و نیروهای امدادی در منطقه حضور داشتند از همه مهتر ادب متانت و صبوری اهالی کمک بسیاری کرده تا کارها با سرعت پیش برود.

نگذاریم رویای زهرا و ریحانه برای ساختن ممکن زیر آوار بماند

* زخم های دل مادران زهرا و ریحانه را درک می‌کنیم. صحبت‌های آنها را شنیدیم شیرین زبانی زهرا و پیامی که به همه ایران داد درس بزرگی است. ریحانه و زهرا دختران ما هستند زیر آوار زلزله اخیر ماندند نگذرایم رویاهای آنها برای ساختن مملکت هم زیر آوار بماند. پدر زهرا صحبت می‌کرد و خواسته‌اش این بود آرزوهای این کودکان زیر آوار نماند.

در کنار هم باشیم تا از مصیبت و فشار تحریم عبور کنیم

* نیاز داریم در این شرایط بیش از هر دوره‌ای در کنار هم باشیم تا از مصیبت‌ها و فشار تحریم با موفقیت عبور کنیم و ایرانی بازسازی شده را داشته باشیم، البته در چند روز آینده پس از آواربرداری‌ها با مصوبات دولت و توضیحات استاندار برنامه‌ها را برای منطقه اعلام می‌کنیم. پیام ما برای روستانشینان این است که در این جا دیدیم هر خانه‌ای مقام‌سازی شده بود خرابی کمتری داشت همکاری برای مقاوم‌سازی دادن اعتبار و کمک دولت برای مقام‌سازی نیاز به اقدامات متقابل دارد، بسیاری از خسارات را مقام‌سازی‌ها کم می‌کند.

به کارگرانی که در اثر زلزله بیکار شدند، بیمه بیکاری داده خواهد شد

* خوشبختانه از سال‌ها قبل در این روستاها مقاوم‌سازی شده بود مشکل خانه بهداشت و داشتن پزشک دائم را داشتند که دنبال می‌کنیم. علاوه بر مصوبات دولت که پیش از این هم اطلاع رسانی کردم هم کمک هزینه اسکان و ساخت خواهیم داشت و ۲ هزار واحد جایگاه دامی را به طور موقت ایجاد می‌کنیم و خسارت دائم با منابع ارزان جبران می‌شود. اگر کارگری در اثر زلزله بیکار شده بیمه بیکاری او داده خواهد شد خوشبختانه در مدتی که دولت تصمیم گرفت اعتبارات را اختصاص دهد دستگاه‌ها و بانک‌های مختلف هم در این باره تصمیماتی گرفتند و تسهیلاتی را اعلام خواهند کرد کارآفرینان آذربایجان شرقی هم اعلام کردند که وارد می‌شوند.

نگاه دولت در موضوع FATF تامین آینده بهتر برای مردم است

* {در پاسخ به سوالی درباره پیوستن به FATF و کنوانسیون پالرمو و بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام}: تصمیم گیری در این باره را به یک کمیته فرعی واگذار کرده اند. ما این لوایح را برای آینده ایران لازم و واجب می دانیم و معتقدیم  اگر تصویب نشوند وضع مردم خراب تر می شود.

* در صورت تصویب نشدن این لوایح، حتی اگر از تحریم هم خارج شویم، مبادلات ارزی و صاردات و واردات دچا مشکل می شود. زندگی کوتاه و میان مدت در ایران وابسته به این است که بتوانیم با دنیا مبادله آزاد داشته باشیم.  باید با در نظر گرفتن ملاحظات ببینیم با تصویب FATF چه چیزی را از دست می دهیم و چه چیزی به دست می آوریم؛ معتقدیم این لوایح برای اقتصاد ایران حایز اهمیت هستند.

رییس جمهوری در مبارزه با فساد خط قرمز ندارد 

* دولت از مبارزه با فساد توسط تمام دستگاه ها و قوا حمایت می کند، اما آنچه موجب نگرانی رییس جمهوری است این است که مبارزه با فساد شکل هیجانی و یکسویه و به گونه ای نباشد که به خاطر انجام وظایف اداری افرادی، آبرویشان برود.

* مبارزه با فساد باید ساختارمند، دراز مدت و همه جانبه صورت گیرد و رییس جمهوری خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد. وظایف اجرایی دستگاه ها باید در حوزه تخصصی خودشان مورد قضاوت قرار گیرد و حوزه های دیگر وارد نشوند.

برنامه دولت جلوگیری از ریزش نیرو است

* یکی از برنامه‌های دولت در شرایط تحریم افزایش تاب‌آوری و مقاومت اجتماعی و همچنین بهبود معیشت مردم است. برنامه دیگر دولت جلوگیری از ریزش نیرو و حفظ سطح اشتغال در کارخانه‌ها و حل کردن مشکلات صنایع است.

* برنامه بعدی برنامه توسعه مبتنی بر مزیت‌های محلی و استفاده از مزایای همسایگی در تبادلات تجاری منطقه، ایجاد ثبات و آرامش در بخش بین‌الملل با تمرکز بر منطقه و در کنار این‌ها تلاش برای شکستن تحریم‌ها با کمک مقاومت داخلی است.

در مقابل تحریم سر تعظیم فرود نمی آوریم

* تحریم‌های ظالمانه را حق ملت نمی‌دانیم و کماکان به تلاشمان ادامه می‌دهیم؛ در مقابل تحریم سر تعظیم فرود نمی‌آوریم اما برای به عقب راندن ظالمانی که تحریم کرده‌اند نیز از هیچ کوششی فروگذار نیستیم.

جزئیات طرح حمایت اقتصادی دولت 

*طرح حمایت اقتصادی اجتماعی با ضریب ۳.۲ درصد خانوار بخش اعظمی از دهک‌های ما را در بر خواهد گرفت، این طرح از چندماه پیش برنامه‌ریزی و اجرا شده و تصمیمات آن اتخاد شده است که امیدوار هستیم بتوانیم به نحو احسن آن را اجرا کنیم. طوری پیش‌بینی شده است که این طرح یا آثار تورمی نداشته باشد یا آثار آن حداقلی باشد؛ اگر این طرح اجرا نشود آثار  سوء تورمی ناشی از نقدینگی بیشتر خواهد بود. آثار تورمی طرح در چند دوره‌ای که اجرا شده منفی هم بوده است.

* وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسئولیت تهیه خانوارها و چگونگی برنامه‌ریزی طرح را بر عهده خواهند داشت و همانطور مستحضرید این طرح را چند دوره در گروه‌های هدف اجرا کردیم که الحمدلله دچار مشکلی نشده‌ایم و از این به بعد هم برنامه‌ریزی به صورتی است که مردم از این طرح بهره‌مند شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.