به گزارش تارنمای شبکه اسرائیلی «مکان» وابسته به نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم این سخنان را  در جلسه کنیست (پارلمان) و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد توافق صلح با اردن، ایراد کرد.

این در حالی است که کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات و بحرین با نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین طی سال های اخیر شتابناک به دنبال عادی سازی روابط با صهیونیست ها هستند و در این راستا دیدارهایی نیز میان دو طرف صورت گرفته است و شخصیت های اسرائیلی به کشورهای عربی سفر کرده اند.

نتانیاهو در ادامه افزود: اسرائیل مخفیانه دست کمک به سمت عبدالله دوم شاه اردن دراز کرده و نیز اجازه نمی دهد طرف های تندرو بر اراضی اردن سیطره یابند.

شاه اردن روز گذشته (یکشنبه) پایان مدت زمان توافق «وادی عربه» که بر اساس آن دو منطقه الباقوره و الغمر بصورت اجاره در اختیار اسرائیل قرار داشت، اعلام و تاکید کرد که و اردن بار دیگر بر تمامی این مناطق حاکمیت خواهد داشت.

«یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم اسرئیل نیز ساعاتی پیش اعلام کرد که این رژیم قصد داشت مراسمی مشترک با امان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد امضای این توافق با اردن برگزار کند اما اردن با آن مخالفت کرد.

براساس دو الحاقیه این توافق نامه صلح که در سال ۱۹۹۴ میلادی به امضا رسید و به توافق «وادی عربه» مشهور شد، اردن دو منطقه الباقوره و الغمر را به رژیم صهیونیستی اجاره و به این رژیم حق بهره برداری از این دو منطقه را به مدت ۲۵ سال واگذار کرد.

شاه اردن دو سال قبل و پیش از پایان دوره تمدید توافق وادی عربه از عزم کشورش برای بازپس گیری این مناطق سخن گفته بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.