به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه اپوزسیون بولیوی را به راه‌اندازی خشونت‌ها در این کشور آمریکای جنوبی متهم کرده و گفت: به نظر می‌رسد امیدهای دولت بولیوی برای مذاکره به دنبال یک کودتای برنامه‌ریزی شده نقش برآب شده است.

اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی روز یکشنبه اعلام کرد که به منظور کاهش خشونت‌ها که این کشور را از زمان انتخابات درگیر کرده، استعفا می‌دهد.

مسکو منافع تجاری در بولیوی دارد و آژانس دولتی انرژی هسته‌ای روسیه در این کشور آمریکای جنوبی مشغول ساخت یک مرکز هسته‌ای است.

وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: تشدید دراماتیک رویدادهای اخیر در بولیوی که در آنجا موج خشونت‌های به راه افتاده توسط اپوزسیون اجازه نداد که مورالس دوره ریاست‌جمهوری خود را تکمیل کند، برای ما هشداربرانگیز بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: موضوع نگران‌کننده این است که در جریان بحران سیاسی داخلی در بولیوی، آمادگی دولت این کشور برای دستیابی به راه‌حل‌های سازنده از طریق گفت‌وگو به دنبال تشدید ناآرامی‌ها در غالب یک کودتای برنامه‌ریزی شده نقش برآب شده است.

کرملین خواستار آرامش در بولیوی شده و گفت: امیدوار است قدرت‌های خارجی تلاش نکنند در این بحران مداخله کنند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به خبرنگاران گفت: مورالس تاکنون هیچ ارتباطی با مسکو نداشته و درخواست پناهندگی در روسیه نیز نداده است.

در همین حال ترکیه نیز امروز نسبت به ناآرامی سیاسی در بولیوی به دنبال استعفای مورالس ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: ترکیه برای این اصل که دولت‌ها از طریق یک روند دموکراتیک زمام امور را به دست می‌گیرند، اهمیت بسیاری قائل است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در رابطه با این موضوع، ترکیه نسبت به تحولات اخیر در بولیوی که منجر به استعفای اوو مورالس شده به شدت نگران است.

وزارت امور خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد که همسو با خواسته مردم بولیوی یعنی برقراری مجدد صلح و ثبات از طریق انتخاباتی جدید، تنش‌ها نیز در بولیوی کاهش یابد، زندگی به حالت عادی بازگردد و دموکراسی در این کشور حاکم شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.