یک خبر مهم برای هلدینگ فارس و صنعت پتروشیمی/ مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی مطرح کرد

12:10 - 1400/01/21
علی‌محمد بساق‌زاده مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی در گفتگو با «دنیای بورس» به توصیف طرح‌های پتروشیمی پرداخت. طرح‌های پتروشیمی که در قالب جهش دوم و سوم تعریف شده‌اند به تدریج وارد مدار شده و این موضوع می‌تواند بر صنعت پتروشیمی اثر قابل توجهی داشته باشد. علاوه بر این خبر از بهره‌برداری از برخی طرح‌های زیرمجموعه هلدینگ به گوش می‌رسد که می‌تواند علاوه بر این هلدینگ بر کل صنعت پتروشیمی به خصوص در حوزه ماهشهر اثرگذار باشد.
یک خبر مهم برای هلدینگ فارس و صنعت پتروشیمی/ مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی مطرح کرد

دنیای بورس: علی‌محمد بساق‌زاده در گفتگو با «دنیای بورس» به بارگیری فاز یک پالایشگاه‌گازی بید بلند(2) اشاره کرد. به گفته مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی فاز یک این مجتمع به تدریج تا ماه آینده راه‌اندازی می‌شود. به این ترتیب تا پایان سال بیدبلند دو وارد مدار تولید می‌شود و به تدریج با افزایش خوراک میزان تولید این پالایشگاه بزرگ گازی افزایش می‌یابد. این پالایشگاه توان تولید 3.4 میلیون تن از تمامی خوراک‌ها شامل اتان، پروپان، بوتان و ترکیبات C5+ را دارا است. راه‌اندازی این غول پالایشی می‌تواند زمینه‌ساز راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی دنا و همچنین شارژ خوراک به واحد‌های ماهشهر باشد تا به این ترتیب کمبود خوراک پتروشیمی‌های این منطقه جبران شود. لازم به توضیح است که خوراک پتروشیمی گچساران از پالایشگاه گازی بیدبلند دو تامین می‌شود و تا زمان احتمالی راه‌اندازی گچساران تا پایان سال 1400 از طریق لوله‌کشی محصول بیدبلند به ماهشهر منتقل می‌شود.

ارزش سرمایه‌گذاری بیدبلند(2) بیش از 2.5 میلیارد دلار عنوان شده است و میزان بالای ارزش سرمایه‌گذاری می‌تواند اهمیت این پروژه را بیش از پیش مشخص کند.

در خصوص راه‌اندازی بیدبلند(2) بر صنعت پتروشیمی می‌توان به جبران خوراک واحدهای پتروشیمی ماهشهر مانند مارون، بندرامام و همچنین امیرکبیر اشاره کرد.