مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری از تماس تلفنی خود با عادل عبدالمهدی نخست‌وزریر عراق خبر داد و نوشت: از وی خواستم از معترضان حمایت کرده و به شکوه‌های قانونی آنان رسیدگی کند.

پمپئو در پیام خود تاکید کرد: آمریکا متعهد به عراقی قدرتمند، مستقل و موفق برای همه عراقی‌ها است.

تماس پمپئو با عبدالمهدی در حالی است که ریاست جمهوری عراق امروز در بیانیه‌ای در واکنش به کاخ سفید گفت که اصلاحات مورد انتظار در عراق تنها یک تصمیم صرفا عراقی است و در پاسخ به اراده ملی مردم عراق به اجرا در می‌آید و هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای برخلاف اراده ملی عراق و مرجعیت عالی دینی این کشور، خواهان انتخابات زودهنگام و تدوین قانون جدید انتخابات در این کشور شد.

ریاست جمهوری عراق در بیانیه خود اضافه کرد: مردم عراق برحسب اولویت‌بندی‌های منافع ملی و احترام به اراده مرجعیت عالی دینی، در چارچوب قانون اساسی و ضابطه‌مند و طبق تصمیمات ملی و مستقل خود، تصمیم می‌گیرند.

برخی از جریان های سیاسی عراقی در جریان اعتراضات اخیر بحث انتخابات زودهنگام را مطرح کرده که بسیاری از آنها از این خواسته بعد از آشکار شدن پشت پرده متوالیان خارجی این توطئه، عقب نشینی کرده و اینک به حامیان دولت تبدیل شده اند.

مرجعیت عالی دینی و در راس آن آیت الله سید علی سیستانی به عنوان انعکاس دهنده اراده ملی عراق همواره بر انتخابات دوره ای (هر چهار سال یکبار) و مخالفت با موج سواری  طرف های داخلی، خارجی و بین المللی بر مطالبات مردم تاکید کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.