بیانیه کاخ سفید در مورد اتفاقات عراق که دیروز منتشر شد، همه را در عراق عصبانی کرده است. در حالی که اعتراضات در این کشور در روزهای اخیر کمی آرام گرفته و دولت در پی اصلاحات در عراق است، آمریکا بر روی اصلاح قانون انتخابات تاکید زیادی دارد. امری که البته از سوی مقامات عراقی هم مطرح شده است اما اصرار ایالات متحده به این موضوع و ارائه راهکارهایی برای کاهش بحران به صورت یک بیانیه رسمی، باعث شده تا این اقدام آنها دخالت در امور عراق تلقی شود.  اما آنچه خون عراقی ها را حسابی به جوش آورده، پیشنهاد آمریکا برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور است. آنها این خواسته را دخالت مستقیم واشنگتن در کشورشان تلقی کرده اند.

رهبر جریان صدر عراق با بیان اینکه این کشور نیازی به کشورهای مستکبر ندارد، گفت در برابر انتخابات زودهنگام تحت نظارت آمریکا سکوت نخواهد کرد.

سید «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق دوشنبه شب با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت ایالات متحده اعلام کرد و گفت که در برابر انتخابات زودهنگام تحت نظارت آمریکا ساکت نخواهند نشست.

اوبا بیان اینکه عراق نیازی به کشورهای مستکبر ندارد، افزود: «اگر آمریکا بار دیگر در امور عراق دخالت کند، تظاهرات میلیونی در کشور به راه انداخته می‌شود، به ویژه اینکه بدانیم این اشغالگران بودند که باعث جذب مفسدان به عراق شدند. آمریکا خواستار این است که اینترنت قطع نشود، در حالی که خودش بزرگ‌ترین کنترل کننده آن است.» رهبر جریان صدر تصریح کرد: «به آمریکا اجازه موج سواری نخواهیم داد و نمی‌گذاریم عراق را به سوریه و میدان جنگ و  درگیری تبدیل کند.. آمریکا بار دیگر ثابت کرد که در امور دیگر کشورها دخالت می‌کند. عراق مال مردم این کشور است و خودشان سرنوشت آن را رقم می‌زنند».

او خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «دست از دخالت در عراق بردارید، عراق بزرگانی دارد که می‌توانند از وطنشان دفاع کنند و نیازی به دخالت نه شما دارد و نه دیگران.»رهبر جریان صدر به آمریکا هشدار داد که اگر یک بار دیگر در امور عراق دخالت کند، با برگزاری تظاهرات میلیونی، به حضور این کشور در عراق پایان خواهند داد.

رهبر جریان صدر امروز  در عراق با انتشار بیانیه‌ای ضمن دعوت به ادامه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، از مردم خواست، هر گونه دخالت آمریکا و نیروهای خارجی را رد کنند و پارلمان نیز اصلاحاتی ریشه‌ای آغاز کند. الصدر در این بیانیه که در توئیتر منتشر شد، ضمن دعوت مردم به «ادامه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز» بر «شیوه‌های عقلانی که عراق را به خطر نیندازد و وارد خلأ [سیاسی] هولناک» نکند تأکید کرد و گفت، «انقلابیون باید سایه دخالت خارجی آمریکایی و غیر آن را و حتی دخالت برخی عناصری که پشت کیبورد رایانه‌ها نشسته‌اند و طبق برنامه‌های استعماری آمریکا و دیگران فعالیت می‌کنند، رد کنند... انقلابیون نباید متعرض هیئت‌های دیپلماتیک یا سفارت کشورهای غیراشغالگر شوند حتی با سر دادن شعار چرا که این از اخلاق و خصایص ما نیست.» صدر در ادامه با دعوت از آن دسته از مردمی که سکوت کرده‌اند از آنان خواست به ایفای نقش بپردازند و از نیروهای مسلح خواست همانطور که موصل را (از اشغال تروریست‌های داعش) آزاد کردند، همانطور از مردم معترض نیز دفاع کنند.

تماس تلفنی سعودی ها با عبدالمهدی

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که وزیر خارجه سعودی در تماس تلفنی با همتای عراقی خود در جریان بسته‌های اصلاحی دولت عراق برای پاسخ به خواسته‌های معترضان قرار گرفت. دفتر اطلاع رسانی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق یک تماس تلفنی از «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود دریافت کرد.  بر اساس این بیانیه، دو طرف در مورد راه‌های تقویت روابط بین بغداد و ریاض برای کمک به تحقق آرمان‌های هر دو کشور بحث و گفت‌وگو کردند و وزیر خارجه عراق از تحولات عراق و بسته‌های اصلاحی که دولت عراق برای تحقق خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان ارائه کرده است، برای همتای سعودی خود سخن گفت.

بیانیه وزارت خارجه عراق افزود: آنها همچنین درباره شماری از مسائل منطقه که مورد اهتمام هر دو کشور است و لزوم ایجاد راه حل‌های سیاسی برای بحران‌هایی که منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت‌وگو کردند.

در عراق برخی معتقدند که عربستان در اتفاقات اخیر دست داشته است.

دیشب هم وزیر امور خارجه آمریکا و نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه تلفنی درباره آخرین تحولات عراق گفت‌وگو کردند. بر اساس گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پامپئو در این گفت‌وگوی تلفنی از نخست وزیر عراق می‌خواهد تا از تظاهرات‌کنندگان حمایت کرده و به آنچه او محدودیت‌های رسانه‌ای و اینترنتی خوانده پایان دهد.

هشدار برهم صالح به آمریکایی ها

 ریاست جمهوری عراق علیه بیانیه مداخله‌جویانه کاخ سفید موضع گرفت و تاکید کرد که اصلاحات مورد انتظار در عراق هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.  ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای که امروز سه شنبه در سایت رسمی رییس جمهوری عراق منتشر شده گفته است که اصلاحات مورد انتظار در عراق تنها یک تصمیم صرفا عراقی است و در پاسخ به اراده ملی مردم عراق به اجرا در می آید و هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد. به نوشته بیانیه، ریاست جمهوری عراق با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق مخالف است و آن را نمی پذیرد. ریاست جمهوری عراق اضافه کرده است که مردم عراق برحسب اولویت بندی های منافع ملی و احترام اراده مرجعیت عالی دینی، در چارچوب های قانون اساسی و ضابطه مند و طبق تصمیمات ملی و مستقل خود، تصمیم می گیرند.

کاخ سفید در بیانیه دیروز دوشنبه برخلاف اراده ملی عراق و مرجعیت عالی دینی این کشور در تلاشی بیهوده برای سوار شدن بر موج اعتراضات اجتماعی در این کشور و شعله ور کردن دوباره التهابات هفته های اخیر، خواهان انتخابات زودهنگام و تدوین قانون جدید انتخابات در این کشور شد.

این موضع مداخله گر آمریکا با واکنش سریع تعدادی از رهبران سیاسی از جمله «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق و «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر مواجه شد.

کاخ سفید این موضع مداخله گرانه را در ادامه مواضع دخالت گر سفارتخانه این کشور در بغداد و همچنین مواضع «دونالد ترامپ» رییس جمهور و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گرفته است.

این اعتقاد وجود دارد که آمریکا بعد از اینکه مشاهده کرد اعتراضات اجتماعی رو به راه حل مسالمت آمیز پیش می رود، کوشید با این موضع رسوا کننده، به آتش اعتراضات در عراق دامن بزند. شیخ قیس الخزعلی در توئیتی پیشتر گفته بود که درخواست کاخ سفید برای انتخابات زودهنگام نشان می دهد که اساسا پروژه برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق، یک خواست و سیاست آمریکایی بوده است.

آمریکا درخواست برکناری دولت را دارد؟

شبکه خبری سومریه‌نیوز، به نقل از یک منبع مسئول اعلام کرد: آمریکایی‌ها برای بین‌المللی کردن پرونده تظاهرات عراق و متحد کردن هم‌پیمانان غربی خود و کشورهای منطقه برای اعلام موضعی مشابه تلاش می‌کنند. این موضع جدید باعث می‌شود دولت و گروه‌های سیاسی نتوانند از عهده مقابله با تظاهرات برآیند.

این منبع افزود: بیانیه اخیر کاخ سفید که در آن بر لزوم برگزاری انتخابات زودهنگام تأکید شده، به مثابه توقف حمایت از دولت عراق و درخواست برای برکناری آن بود. احتمالا آمریکا مواضع دیگری نیز اتخاذ کند از جمله اینکه دیگر عراق را درباره واردات گاز و برق از ایران مستثنی نکند و به این استثنا پایان دهد، همچنین بغداد را به این ترتیب تحت فشار بگذارد که باید بین قطع تعامل با ایران یا تحریم‌ها یکی را انتخاب کند.

در روزهای اخیر توجهات بین المللی به بحران عراق بیشتر شده است. دیدار نماینده سازمان ملل با ایت الله سیستانی و بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا، خبر چندان خوبی برای کسانی که وقایع عراق را دنبال می کنند نیست.

در همین حال امروز فاضل جابر» نماینده ائتلاف «البناء» از نقش مخرب ایالات متحده آمریکا بویژه سفارت این کشور در بغداد، در تظاهرات اخیر عراق انتقاد کرد. جابر به پایگاه خبری المعلومه گفت که «سفارت آمریکا در افزایش بحران [عراق] در سطح رسانه‌ای، دست دارد و این مسئله را از رهگذر تحدید نقش دولت و پارلمان انجام می‌دهد؛ [دو ارگانی که] برای رفع مطالبات قانونی تظاهرات‌کنندگان، تلاش مجدانه‌ای دارند.» او  افزود که «نقش آمریکا، برآیند یک لحظه نیست، بلکه از مدتها قبل و پیش از آغاز تظاهرات، برای آن برنامه‌ریزی شده بود». این نماینده عراقی تأکید کرد که در جریان تظاهرات، آمریکا از یک گروه رسانه‌ای عراقی و بین‌المللی حمایت کرد تا بتواند بحران عراق را شعله‌ور کند و از نظر خبری، در حوادث بزرگنمایی داشته باشد.

فراکسیون سائرون به دنبال استعفای نخست وزیر

سخنگوی فراکسیون سائرون عراق امروز (سه شنبه) از جمع‌آوری ۵۰ امضا برای استیضاح نخست وزیر این کشور خبر داد. حمدالله الرکابی، سخنگوی فراکسیون سائرون وابسته به مقتدی صدر در اظهاراتی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: این فراکسیون در چارچوب قانون اساسی و اساسنامه پارلمان با جمع‌آوری بیش از ۵۰ امضا از نمایندگان، اقداماتی را برای استیضاح عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق ترتیب داد.

او با بیان اینکه این امضاها از نمایندگان در فراکسیون‌های مختلف و در چارچوب قانون اساسی جمع‌آوری شد، افزود: ما نقش نظارتی خود را در این مورد برای استیضاح نخست وزیر انجام می‌دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.