امروز در حالی به دلیل الودگی بالای هوای تهران، مدارس ابتدایی تهران تن به تعطیلی دادند که بررسی ها نشان می دهد اتفاقا آلودگی ها خود به مانعی اقتصادی بدل شده اند. امارها حاکی از آن است که آلودگی هوا سالانه ۲۲۵ میلیارد دلار از اقتصاد جهان را از بین می‌برد.

هر چند امار دقیقی در خصوص ایران وجود ندارد اما بانک جهانی سه سال قبل، در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود هر سال ۲.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران به‌خاطر آلودگی هوا از بین می‌رود و ۲۱ هزار نفر به‌خاطر این آلودگی جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین  بر اساس گزارش بانک جهانی، آلودگی هوا برای خاورمیانه و شمال آفریقا ۹ میلیارد دلار هزینه به‌دنبال دارد که بیشترین آن، متوجه ایران و مصر است. ایرنا در گزارشی نوشته است : آبان ماه ۹۶ نیز وحید حسینی، مدیرعامل وقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته بود: «هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و می‌توان گفت پایتخت معادل بودجه شهرداری هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌دهد. »

دو میلیارد دلار کجا رفت؟

 در حالی که رییس جمهور خواستار بررسی دقیق مساله خرید دو میلیارد دلاری اوراق قرضه دلاری شده است، برخی تلاش دارند نسبت به این مساله ابهاماتی جدی را مطرح کنند. رییس جمهوری در یزد تاکید کرد به موضوع مصادره دو میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و از همه مسئولین و ارگان‌ها خواست تا نسبت به رسیدگی به این ماجرا اقدام کنند؛ دو میلیارد دلار پولی که به گفته وی «به حلقوم آمریکا رفت و دولت قبل ۱۰ ماه وقت داشت که این پول را از حلقوم آمریکا درآورد، اما دست روی دست گذاشت».

رئیس جمهوری گفت: چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه قضاییه باید به سرعت به این پرونده رسیدگی کند و تا امروز خبری نشده است؛ ما می‌خواهیم پرونده دو میلیارد دلاری برای مردم روشن شود.

حالا فرهاد دژپسند در توضیحاتی درباره گم شدن دو میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در آمریکا گفت: این موضوع دو مقطع زمانی دارد؛ مقطع اول در بازه زمانی خرید است که سبد سهام متناسب با شرایط بین المللی خریده می‌شود. در مقطع زمانی دوم مهلتی برای نقد کردن آن مبلغ داشتیم، با علم به این موضوع که اگر در مهلت تعیین‌شده این کار را انجام ندهیم ممکن است تبعات منفی مانند انسداد داشته باشد.

مشروح سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی اینجاست. 

آلودگی حریف بازارها نشد

 با این حال آلودگی هوا نیز امروز حریف رشد قیمت ها در بازارها نشد و در سایه رکوذی شدید، اقتصاد ایران همچنان به نظاره افزایش قیمت ها نشسته است.

 امروز هر دلار در صرافی ها به قیمت ۱۱هزار و ۴۵۰ تومان فروخته شد . در بازار آزاد نیز دلار با آرامش تمام از مرز مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کرد اما در پایان روز بار دیگر برگشت قیمت ها اغاز شد و قیمت در بازار آزاد نیز در محدوده ۱۱ هزار و ۴۶۰ تومان یاستاد.

 قیمت سکه نیز با رشدی ادامه دار در میانه روز به ۴ میلیون و ۲۵ هزار تومان رسید و در همین محدوده توقف کرد.  امروز رییس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد قیمت ارز در بازار با رشدی انفجاری روبرو نیست و این نوسان به شکل برگشتی و عقب نشینی قفیمت ادامه خواهد داشت. مشروح مصاحبه محمد لاهوتی اینجاست.

  امروز نیز جستجویی لابلای آگهی‌های فایل شده برای خودرو نشان می‌دهد برخی خودروها با افزایش قیمت و برخی دیگر با کاهش اندک قیمت همراه بوده اند. جزییات قیمت خودرو امروز اینجاست.

تمدید یا جابجایی قرارداد برای مستاجران؛ مساله این است

 در حالی که امسال تمدید قراردادها بازار ملک را با رکودی شدید حتی در فصل داغ اجارخ روبرو کرد، آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد متوسط افزایش قیمت مسکن در قراردادهای جدید ۲۴ درصد و در قراردادهای تمدیدی ۲۷ درصد بوده است. هر چند این امار نشان می دهد در نگاه اول ماندن در خانه قبلی برای مستاجران چندان به صرفه نیست اکا با احتساب هزینه های حمل و نقل و استهلاک اسباب و کمیسیون عقد قرارداد جذید برای مستلجر و مالک، تمدید قرارداد از اولویت اقتصادی برخوردار است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.