اینترفاکس به نقل از منابع غربی ویژه نظارت بر پرواز هواپیماها گفت: پهپاد جاسوسی آمریکا مأموریت‌هایی را در نزدیکی پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم انجام داد. این پروازها در ارتفاع ۱۶ کیلومتری بر فراز آب‌های بین‌المللی در شرق دریای مدیترانه انجام شد و این هواپیما مرزهای دریایی سوریه را نقض نکرد.

این منابع اعلام کردند که این عملیات بیش از ۱۰ ساعت طول کشید و مسیر آن شامل سواحل اسرائیل و لبنان بود و می‌توانست حومه دمشق را تحت کنترل داشته باشد.

تحلیلگران معتقدند که استفاده از پهپاد استراتژیک Global Hawk در نزدیکی پایگاه‌های روسیه در سوریه غیرعادی است چراکه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) معمولا در این گونه مأموریت‌ها از هواپیماهای RC-۱۳۵ متخصص در شناسایی سایبری و هواپیماهای P-۸A Poseidon ضد زیردریایی و وابسته به یگان دریایی آمریکا استفاده می‌کند. اما از این گونه پهپادها در مأموریت‌های شناسایی در نزدیکی سواحل روسیه در دریای سیاه و طول خط تماس بین طرف‌های درگیر در منطقه دونباس اوکراین و نزدیکی مرزهای روسیه در منطقه بالتیک استفاده شده است.

این پهپاد برای عملیات شناسایی استراتژیک در عمق اراضی دشمن و در مدت زمان طولانی استفاده می‌شود و می‌تواند مناطق وسیع را تحت نظر داشته و اهداف منحصر بفرد را با دقت بالایی شناسایی کند.

وزن این پهپاد ۱۵ تن است. این پهپاد می‌تواند در ارتفاع ۱۸ کیلومتری طی ۳۰ ساعت بدون توقف مأموریت‌های شناسایی انجام دهد. قیمت آن به ۱۴۰ میلیون دلار می‌رسد اما هزینه فعالیت آن طی یک ساعت ۳۱ هزار دلار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.