مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اطمینان دادن به کشورهایی مانند عراق و افغانستان در خصوص بازخواست مناسب سربازان آمریکایی با توجه به عفو اخیر برخی از آنان از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، اظهار کرد: ارتش سیستم قضایی‌ بسیار کارآمدی دارد، من به این سیستم اعتماد زیادی دارم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منتقدان عفوهای ترامپ می‌گویند، این اقدام می‌تواند عدالت نظامی را تضعیف کند و این پیام را به همراه دارد که جرایم جنگی تحمل خواهند شد.

ترامپ در پرونده سه نظامی با نام‌های کلینت لورنس، متیو گولستین و ادوارد گلگر دخالت و آن‌ها را عفو کرده است.

در سال ۲۰۱۳ دادستانان لورنس را به دستور غیرقانونی تیراندازی مرگبار علیه دو مرد که روی موتور سیکلت در حال گشت‌زنی در افغانستان بودند، متهم کردند. او برای دو فقره قتل گناهکار شناخته شد.

سال گذشته میلادی، گولستاین که یکی از اعضای نیروهای ویژه ارتش آمریکا است، به قتل یک مرد افغان طی اعزام نیرو به این کشور در سال ۲۰۱۰ متهم شد.

گلگر که رهبر یکی از گروه‌های نیروی عملیاتی ویژه آمریکا است نیز به چندین فقره جنایت جنگی طی فعالیتش در عراق در سال ۲۰۱۷ متهم بود.

در ماه ژوئیه یک هیئت منصفه نظامی او را از قتل یک شبه‌نظامی دستگیر شده داعش به ضرب چاقو در گردنش تبرئه کرد اما وی را به عکس گرفتن غیرقانونی با جسد این شبه‌نظامی داعشی متهم کرد که تنزل رتبه او را به دنبال داشت.

مارک اسپر اظهار کرد، نیروهای آمریکایی "از روز اول در خصوص قوانین درگیری‌های مسلحانه و رفتار مناسب در دوران جنگ آموزش می‌بینند".

وی تاکید افزود: اگر آن‌ها مطابق این قوانین عمل نکنند، ارتش آمریکا نیز متناسب با اقدام آنان واکنش متقابلی را اتخاذ خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.