به‌طور کلی ۲۱ میلیون نفر از جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند که ۲۶ درصد جمعیت ایران را به خود اختصاص داده‌اند. ۵۰ درصد شبکه برق روستایی کشور قدمت بالای ۲۵ سال دارد و فرسوده است. به همین دلیل بیش از ۸۵ درصد اعتبارات داخلی و منابع حاصل از عوارض برق صرف به‌سازی، توسعه، نگهداری و رفع فرسودگی شبکه‌های موجود روستایی شده و کمتر از ۱۵ درصد آن به بخش برق‌رسانی روستاها و عشایر اختصاص پیدا کرده است. وزارت نیرو هم اعلام کرده قصد دارد در سال جاری  به ۴۰۰ روستای کشور برق‌رسانی کند.

براساس آمار سازمان ملل، جمعیت روستایی برق‌دار در سطح دنیا حدود ۷۶ درصد است ولی در کشور ما این رقم به ۹۹.۷ درصد رسیده است و تنها ۰.۳ درصد جمعیت روستایی فاقد برق هستند که تا پایان دولت دوازدهم برق مورد نیاز روستائیان باقی‌مانده نیز تامین خواهد شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روزانه چهار روستای کشور برق‌دار شده است، تعداد روستاهای برق‌دار شده از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۱۳ برابر شده و هم اکنون از مرز ۵۷ هزار و ۳۵۰ روستا گذشته است.

طی شش سال اخیر جهت توسعه، نگهداری و به‌سازی شبکه برق روستایی و برق‌رسانی به روستاها و عشایر فاقد برق، ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۳.۵ برابر شش سال قبل از دولت تدبیر و امید است.

تاکنون ۲۵۰ هزار کیلومتر شبکه به منظور تامین برق ۲۱.۵ میلیون نفر روستایی ایجاد شده است.  برای سال ۱۳۹۸ برق‌رسانی به ۴۰۰ روستا و همچنین توسعه، به‌سازی و نگهداری شبکه‌های برق روستایی موجود با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات سایت آژانس بین‌المللی انرژی، این رقم در آمریکای مرکزی و جنوبی ۸۶ درصد، قاره آسیا ۸۵ درصد، خاورمیانه ۷۸ درصد، آفریقا ۳۶ درصد و به طور کلی در جهان جمعیت روستایی برق‌دار حدود ۷۶ درصد است. از این رو کشور ما در زمینه برق‌رسانی روستایی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.

برق رسانی به روستاها درحالی روند خود را طی می‌کند که عملیات برق‌رسانی به ۲۵ هزار خانوار عشایر کوچ‌رو از طریق مولد برق خورشیدی قابل حمل آغاز شده و این طرح تا پایان دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد تا عشایر در زمان کوچ‌های متداول خود از نعمت برق برخوردار باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.