حسن امیری در آئین افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه و خصوصی‌سازی که عصر امروز در جزیره کیش برگزار شد، گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی اقتصاد کشور با استفاده از بازار سرمایه می‌باشد.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس گفت: در سال ۹۷ حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده است که این آمار در سال ۹۸ به ۸۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: این سازمان در سال‌های گذشته با افزایش شفافیت و معرفی روش‌های تامین مالی به فعالان اقتصادی نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته است.

امیری گفت: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس باید از شفافیت بالایی برخوردار باشند تا از این طریق به افزایش شفافیت بازار سرمایه کمک کنیم. در این زمینه در ۴ سال گذشته رشد خوبی در زمینه شاخص ارائه به موقع اطلاعات داشته‌ایم که این آمار از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسیده است.

وی همچنین با طرح این سوال که آیا ساختار مالی کشور باید بانک‌پایه باشد یا بازار سرمایه پایه، گفت: ادبیات جهانی در این زمینه قانون پایه محوری را برای ساختار مالی توصیه کرده است و باید در این راستا در کشورمان نیز تلاش کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشرین نیز در ۴ سال گذشته از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در خصوص تاخیر انتشار اطلاعات توسط ناشرین بورس نیز، شاهد بهبود آمارها هستیم.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس با اشاره به ماده ۶ قانون اصل ۴۴، تاکید کرد: با اجرای این ماده قانونی فعالیت‌های دولت نباید باعث ایجاد اختلال در فعالیت بخش خصوصی شود و با ایجاد فضای رقابتی شرکت‌ها ملزم به ارائه اطلاعات می‌باشند.

این مقام مسئول در سازمان بورس گفت:  سرمایه‌گذاران طی ماه‌های گذشته اقبال فراوانی به بازار سرمایه پیدا کردند که از این طریق میتوان با ایجاد ابزارهای مناسب تامین مالی خوبی برای صنایع و بنگاه‌های کشور از طریق این بازار انجام داد. بر این اساس ابزاری مانند اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا و بورس انرژی طراحی شده و بخش خصوصی و دولت با استفاده از این اوراق به تامین مالی پروژه‌های خود می‌پردازند.

امیری افزود: در بورس و فرابورس نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان تامین مالی پروژه‌های مختلف را برای بنگاه‌های مختلف فراهم کرده است و از جمله دیگر ابزارهای قابل استفاده در این راستا اوراق قرض‌الحسنه و وقف است که به تایید سازمان بورس رسیده و قابلیت استفاده دارد که باید به این ابزارها اوراق مرابه، اوراق رهنی و خرید دِین اشاره کرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با فرهنگ‌سازی مناسبی که از اقدامات مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی در جزیره کیش انجام می‌شود شاهد تامین مالی مناسب صنایع و به دنبال آن توسعه اقتصاد کشور باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.