اسماعیلی در ابتدای این نشست گفت: متاسفانه تلخی حوادث روزهای اخیر بر شیرینی اقدامات قوه قضائیه سایه افکند و حلاوت آن از بین رفت. اما اکنون به برکت کلام رهبر انقلاب و تلاش نیروهای امنیتی و انتطانی و مردم هوشیاری که صف خود را از بدخواهان و خشونت طلبان جدا کردند آرامش به کشور برگشته است.

اسماعیلی در خصوص نگرانی برخی خانواده‌ها از بازداشت فرزندانشان و عدم اطلاع از مکان بازداشت آنها گفت: ما متعاقب دستور رئیس قوه قضائیه کمیته‌ای تشکیل دادیم با حضور معاون اول، بنده و رئیس سازمان بازرسی و جلساتی را تشکیل دادیم که هر روز تشکیل می‌شود. تاکید شده در اسرع وقت در مورد بازداشتی‌ها غربالگری صورت بگیرد که اگر کسی کم تقصیر و بی تقصیر است اسباب آزادی آنها فراهم شود و این کار در دستور کار است. با این اقدام نگرانی خانواده‌ها برطرف می‌شود و می‌توانند از مراجع قضایی حوزه خود اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی در رابطه با سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر حضور برخی عناصر وابسته در تجمعات اخیر گفت: در بین بازداشتی‌ها هم عناصر سلطنت‌طلب هم طیف‌های جریان نفاق و عناصر اراذل و اوباش حضور داشتند. این افراد هم جزء بازداشتی‌های کف خیابان و هم جزی بازداشت‌های هوشمند بودند.

اطلاعات خوب در مورد  پرونده روح الله زم 

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده مفتوح فساد در فوتبال گفت: این پرونده در دادسرا هنوز به اعلام رای منتهی نشده است. برخی ادعاها مطرح می‌شود که سند برای آن وجود ندارد. البته به بخش‌هایی از پرونده شامل شرط بندی‌ها رسیدگی شده است.

اسماعیلی در خصوص پرونده روح الله زم گفت: تحقیقات در حال انجام است. اطلاعات خوبی به دست آمده و البته حجم اطلاعات بسیار زیاد است. خود متهم نیز اطلاعات خوبی داده است اما رسیدگی به پرونده نیازمند زمان بیشتری است که امیدوارم در جلسه بعد بتوانم اطلاعات خوبی ارائه دهم.

وی در رابطه با پرونده مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: ایشان تا الان چهارفقره پرونده دارند و برخی محکومیت‌های ایشان قطعی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آزادی یا بازداشت متهم دانیال زاده گفت: قبلا هم گفتیم کسانی که به دستگاه قضا اعتماد کنند و به بازگشت اموال عمومی کمک کنند مورد ارفاق قرار می‌گیرند در نتیجه شرایط ما با آقای دانیال‌زاده تا امروز براساس اعتماد است و یکی از ارفاق‌ها برخورداری از مرخصی است. می‌خواهیم در این رابطه به سخنان خود عمل کند.

 

رای پرونده نعمت زاده به زودی صادر می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص سرانجام رسیدگی به پرونده شبنم نعمت زاده گفت: محاکمه این فرد تمام شده اما وکلا زمانی برای ارسال آخرین لایحه دفاع خواستند و در روزهای آتی دادگاه رأی را صادر خواهد کرد.

 

قطع اینترنت تصمیم مراجع بود 

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص قطعی اینترنت و ضرری که شرکت‌های اینترنت پایه از این موضوع متحمل شده اند نیز گفت: تصمیم مراجع امنیت ملی این بود که اینترنت قطع شود و اقتصا این بود که اجازه ندهیم دشمن از این فضا برای رسیدن به اهداف خودش از سرمایه ملی استفاده کند.

وی ادامه داد: تدابیر بعدی در خصوص وصل اینترنت یا ادامه این شرایط هم با این مراجع خواهد بود، این تصمیم دیرهنگام اجرا شد و اگر زودتر رخ می‌داد آسیب‌های اخیر کمتر می‌شد اما نسبت به برخی مراکز تدابیری برای بهره مندی در حوزه رسانه و سایر موارد در نطر گرفته شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص میزان خسارتهای وارد شده و همچنین تعداد افراد خسارت دیده نیز گفت: در حادثه اخیر از میزان خسارت و تعداد خسارت دیدگان هنوز آمار دقیق نداریم زیرا زمان کمی گذشته است و اعلام آمار تخمینی هم در شأن این جلسه نیست.

تخریب برج سعادت آباد به زودی

اسماعیلی درباره اجرای حکم قلع و قمع برجی در منطقه سعادت‌آباد اظهار داشت: آنچه پرونده در این خصوص داریم تحت عنوان یک برج در سعادت‌آباد است.

وی افزود: در این پرونده ابتدا تخصیص زمین برای ساخت حسینیه بوده و مرتبط با یکی از نمایندگان ادوار مجلس است که اکنون نماینده نیست و زمین را تغییر کاربری داده و به برج تبدیل کردند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: حکم مبنی بر قلع و قمع آن صادر و قطعی شده و در آستانه اجرای حکم است اما به دلیل اینکه برخی خریداران برج اعلام کرده‌اند با اجرای رأی متضرر می‌شوند نسبت به حکم اعتراض کردند و پرونده به تجدیدنظر داده شده و تا زمان رسیدگی به آن اجرای حکم به تعویق افتاد. 

وی اضافه کرد: اکنون حکم قلع و قمع آن برج قطعی شده و امیدواریم با رسیدگی به وضعیت معترضان حکم اجرا شود. 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که رویکرد قوه قضائیه در خصوص تفسیر غرب از حقوق بشر چیست اظهار داشت: اقداماتی که آمریکا، کانادا و برخی دیگر از کشورها به دروغ در حوزه حقوق بشر دارند کاملا سیاسی و غیرحقوقی است و به این جهت از این عنوان استفاده می‌کنند و با فشار به برخی کشورها معمولا تصمیماتی یک یا چندجانبه اتخاذ می‌کنند که ارزشی نداشته چرا که سیاسی است. 

 

فعلا جمع‌بندی از میزان خسارت و خسارت‌دیدگان نداریم

وی در خصوص تعداد شکایت حوادث اخیر و خسارت دیدگان گفت: اعلام شده کسانی که خسارت دیدند چه باید بکنند و البته ما فعلا جمع‌بندی از میزان خسارت و خسارت‌دیدگان نداریم و زمان برای جمع‌بندی کم است و باید اجازه داد دستگاه‌ها با ارائه آمار قابل اتکا اطلاعات را به ما بدهند.

 

اگر برخی مقدمات انجام می‌شد، حوادث اخیر را شاهد نبودیم

اسماعیلی همچنین در خصوص مخالفت رئیس قوه قضاییه با تصمیم افزایش قیمت بنزین گفت: آنچه به ریاست قوه قضاییه نسبت داده شد درست نبود و نظر همانی است که در بیانیه ٥ بندی ایشان اعلام شد. این تصمیم شاید لازم نبود در جلسه سران سه قوه برسد و ایشان با قبول اصل پیشنهاد معتقد به تمهید مقدمات بودند و تاکید داشتند که این کار مقدمات زیادی نیاز دارد که اگر انجام می‌شد حوادث اخیر را شاهد نبودیم. در برخی دوره‌ها افزایش قیمت وجود داشت و هیچ اتفاقی هم نیفتاد که شامل اطلاع‌رسانی درست بود. الان وقت توضیح بیشتر نیست و امروز نیازمند وحدت هستیم.

رای قطعی پرونده فریدون صادر شده است

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهرداری شهریار گفت: این پرونده جدید است و ١٣ متهم دارد که ٩ نفر بازداشت هستند. پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

وی در رابطه با دستگیری متهم دانیال‌زاده گفت: آنچه که اتفاق افتاد تدبیر قضایی و اطلاعاتی بود و تدابیر جواب داد و ایشان بازگشت و اقدامات در حال انجام است اما آنچه مربوط به پرونده آقای فریدون است رای قطعی صادر شده و اگر اطلاعاتی به دست آمد پرونده جدید تشکیل می‌شود.

قوه قضاییه به محکومان امنیتی نگاه جدیدی دارد

وی با بیاان اینکه قوه قضاییه به محکومان امنیتی نگاه جدیدی دارد، گفت: اگر آنها امکان بازگشت به جامعه را داشته باشند، مورد عنایت مقام رهبری قرار می‌گیرند.

اسماعیلی یادآور شد: نکته دیگر که در هفته وحدت به آن اشاره شد، اقدام‌هایی بود که قوه قضاییه در راستای صلح و سازش به ویژه بین اولیای دم و قاتلان انجام داد. اکثر پرونده‌های قتل ما به گونه‌ای است که بدون برنامه‌ریزی قبلی و تحت تاثیر هیجانات آنی انجام شده و تعداد اندکی از آنها با نیت و برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود. در دوره جدید مقرر شد به ویژه در پرونده‌هایی که با نیت قبلی انجام نشده در راستایی که صلح و سازش انجام شود، نگاهی ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال جاری ۳۴۶ فقره از پرونده‌های قتل عمد با کمک همکاران ما در شورای حل اختلاف و اجرای احکام متنهی به گذشت اولیای دم شده و موضوع قصاص منتفی شد و این حاکی از روحیه صلح و گذشت و باور مردم ما به مسائل دینی است. مردم ما در این دسته از پرونده‌ها امر بهتر و برگزیده‌تر را انتخاب کردند.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: در هرمزگان درگیری که هشت سال در کشمکش بود، با تلاش‌هایی که انجام شد به صلح و سازش رسید. در حوادث غیرعمد و جرائم مالی غیرکلاهبرداری در شش ماه اول امسال با کمک خیرین و صندوق تامین خسارت‌های مدنی و گذشت صاحبان حق، سه هزار و ۱۱۸ نفر از زندانیان، از زندان‌ها آزاد شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.