در پی اعلام مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر قانونی بودن شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی، مجلس ملی فلسطین، امروز سه‌شنبه، خواستار شکایت از این کشور به دادگاه بین‌المللی لاهه شد.

به گزارش خبرگزاری «صفا»، مجلس ملی فلسطین، در بیانیه‌ای،‌ خواستار پیگیری شکایت قبلی تشکیلات خودگردان فلسطین به دادگاه بین‌المللی لاهه شد.

شکایت قبلی، پیشتر به سبب انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی از جانب تشکیلات خودگردان فلسطین به دادگاه بین‌المللی لاهه ارائه شده بود.

مجلس ملی فلسطین در بیانیه خود، این اعلام آمریکا را تجاوزی جدید به قانون و قطعنامه‌های قانونی بین‌المللی دانست و همچنین این اقدام را ادامه‌ تجاوزی خواند که از حدود دو سال پیش، از جانب دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، علیه حقوق ملت فلسطین آغاز شده است.

مجلس ملی فلسطین،‌ بخشی از سازمان آزادی‌بخش (ساف) این کشور است که وظیفه قانون‌گذاری را بر عهده دارد. این مجلس همچنین اعضای کمیته اجرایی ساف را تعیین می‌کند.

مجلس ملی فلسطین در این بیانیه، ارکان دولت ترامپ را شریک رژیم اشغالگر قدس قلمداد کرد که قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل به ویژه قطعنامه‌ شماره «۲۳۳۴» را زیر پا گذاشته‌‌اند.

 قطعنامه ۲۳۳۴ در تاریخ ۲۳ دسامبر سال ۲۰۱۶ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و هدف آن پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی فلسطین بود.

این مجلس با اشاره به دیگر کارشکنی‌های آمریکا از جمله توافق چهارم ژنو و مخالفت با رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) خواستار حسابرسی  تمام افرادی شد که موارد یادشده را قانونی می‌دانند.

این مجلس در بیانیه خود، ضمن درخواست از جوامع بین‌الملل و پارلمان‌های جهان مبنی بر محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا و اتخاذ مواضع قاطعانه در برابر آن،‌ با توجه به کارشکنی‌های این کشور و ‌بی‌احترامی‌اش به قطعنامه‌های سازمان ملل از دبیر کل این سازمان خواست که در خصوص عضویت آمریکا در بخش‌های مختلف سازمان ملل تجدید نظر کند.

مایک پامپئو دیروز دوشنبه، اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ سیاستش رادر قبال شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری تغییر داده و اعلام می‌کند که این شهرک‌سازی‌ها «به خودی خود» نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌رود.

پارلمان عربی نیز امروز سه‌شنبه،‌ این اقدام آمریکا را نقض آشکار قوانین‌ بین‌المللی دانست و «قاطعانه» آن را محکوم کرد .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.