شنبه و یکشنبه هفته جاری، اتاق بازرگانی استان البرز و بانک‌های صادرات، کوثر و ملت واقع در زیر ساختمان این اتاق مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفتند و علاوه بر غارت اموال، خسارت‌های فراوانی به آن‌ها وارد شد. تعدادی از نیروهای اتاق بازرگانی دچار مسمومیت ناشی از گازگرفتگی و مصدومیت شده و به بیمارستان منتقل شدند و مراحل درمانی آن‌ها در حال انجام است.

رحیم بنامولایی، رئیس اتاق بازرگانی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در البرز گفت: روز شنبه تا بعد از تعطیلی اتاق بازرگانی اتفاق خاصی نیفتاده بود اما حدود ساعت هفت غروب بود که به ما گزارش دادند بانک‌های زیر ساختمان اتاق بازرگانی (ملت، کوثر و صادرات) توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شده‌است.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز ادامه داد: پس از اعلام این خبر از مسؤولین استانداری البرز درخواست نیرو و کمک کردیم زیرا مطلع بودیم در صورت آتش‌سوزی ساختمان‌های مذکور، آتش به اتاق نیز منتقل و موجب بروز مشکلاتی می شود.

بنامولایی مطرح کرد: نیروهای آتش‌نشانی به‌موقع در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند اما مورد ضرب و شتم آشوب‌گران قرار می گیرند و به دلیل احساس خطر مجبور می‌شوند تا حدودی عقب‌نشینی کنند و به دلیل ادامه درگیری‌ها میان اغتشاشگران و نیروهای آتش‌نشانی، خاموش‌کردن آتش تقریبا چهار تا پنج ساعت به طول انجامید.

وی با اشاره به قرارگیری نمایشگاه، واحد آموزش، مرکز تسهیل‌گری اتاق بازرگانی و شرکت‌های توسعه صادرات و نمایشگاهی در طبقات فوقانی بانک ملت بیان کرد: طولانی‌شدن آتش‌سوزی موجب از بین رفتن مقاومت ساختمان و سرایت مقداری از آن به طبقات بالاتر شده و ساختمان به‌طور کامل سیاه شد که به منظور مهار آتش، همزمان برق و گاز توسط پرسنل اتاق قطع شد.

بنامولایی عنوان کرد: به گفته شاهدان ماجرا، آشوب‌گران مواد اشتعال‌زایی به همراه داشتند که موجب شعله‌ورتر شدن آتش می‌شد. همچنین به دلیل طولانی‌شدن زمان مهار آتش، بخشی از نمایشگاه و تأسیسات اتاق دچار سوختگی و چهار طبقه سیاه شده بود و پس از غارت اموال و آتش‌زدن دو بانک و مهار آتش، ماجرا با همکاری تمام نیروها به پایان رسید.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز اذعان کرد: صبح روز یکشنبه به بانک‌ها پیشنهاد دادیم ساختمان‌ها را ببندند و کرکره‌ها را تعمیر و اقدام به آهن‌کشی کنند و بنده نیز با شورای تأمین استان تماس گرفتم و خواهش کردم به تمام بانک‌ها اعلام کنند که همین کار را انجام دهند تا مانعی برای ورود به بانک شود که این اقدام با همکاری نیروها انجام شد.

وی افزود: ورقه‌های آهنی به درب‌ها جوش داده‌شد اما مجدد از ساعت هشت شب یکشنبه به اتاق بازرگانی حمله شد و به وسیله دستگاه‌هایی که اغتشاشگران به همراه داشتند اقدام به برش آهن‌های جوش داده‌شده بانک صادرات کرده و با پخش مواد اشتعال‌زا اقدام به آتش‌زدن کردند و پس از شکستن درب‌های اتاق وارد آن‌ شدند و باز هم مسؤولین امنیتی و آتش‌نشانی بسیج شدند و به یاری اتاق بازرگانی شتافتند.

بنامولایی با بیان اینکه در کشور ما هیچ حصاری برای بیان اعتراض و مطالبات وجود ندارد و این‌ مملکت مجلس، دولت و قوه قضائیه دارد و اعتراض، حق مردم است، عنوان کرد: این افراد قصد مسامحه و مذاکره نداشتند زیرا اگر چنین بود می‌توانستند اعتراض خود را در شکل‌های مختلف مانند حمل پلاکارد عنوان کنند و اصحاب رسانه آن را به گوش مسؤولین می‌رسانند. نباید به گونه‌ای باشد که اگر موردی خلاف‌نظر برخی بود به اماکن مختلف حمله کنند و همه چیز را به غارت ببرند.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی موجود در کشور اذعان کرد: سال گذشته نیز عده‌ای برنامه‌ریزی کردند تا این ملت شاهد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نباشد اما وقتی موفق نشدند امسال به بهانه گرانی بنزین اقدام به آتش‌زدن بانک‌ها و تخریب اموال عمومی و غارت آن‌ها کردند در حالیکه مردم عادی درایت دارند و اموال متعلق به خود را از بین‌ نمی‌برند و می‌دانند اگر دستگاهی که وابستگی ارزی دارد را تخریب کنند مجدد باید برای وسیله‌ای که هیچ نیازی به آن نداشته ایم هزینه کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.