چند عملیات موفق پهپادی رزمندگان یمنی به شماری از پالایشگاه های شرکت آرامکو و همچنین چندین فرودگاه نظامی عربستان و ناکامی سامانه پدافند آمریکایی پاتریوت برای مقابله با این پهپادها که هزینه هنگفتی برای سعودی ها به جا گذاشته، مقامات عربستان را به سمت خرید سامانه پدافند هوایی روسی اس ۴۰۰ و دیگر سامانه های پدافند هوایی کشانده است.

مقاومت یمن، موفقیتش در تولید پهپاد را رسماً در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی (فروردین ۱۳۹۶) اعلام و طی مراسمی برای نخستین بار از چهار نوع پهپاد رونمایی کرد که از سال ۲۰۱۶، ساخت آنها را کلید زد و طی دو سال گذشته نیز توانست توسعه پهپادی خود را ادامه داده و به فناوری های جدید نیز دست یابد.

با ورود پهپادها به چرخه رزم نیروهای مقاومت یمنی، معادلات جنگ یمن نیز تغییر کرد و در کنار استفاده یمنی ها از موشک های زمین به زمین، ورود پهپادهای مهاجم  خسارات ارتش سعودی و متحدانش را در یمن به شدت افزایش داد.  

یکی از مهم ترین عملیات پهپادی رزمندگان یمنی در مرداد ماه گذشته با ۱۰ پهپاد انجام شد که این پهپادها حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارات – عربستان) را  هدف قرار دادند که این عملیات نیز در نوع خود کم نظیر بود.

مهم ترین و کوبنده ترین عملیات پهپادی رزمندگان یمنی در تاریخ ۲۳ شهریور ماه با هدف قرار دادن دو پالایشگاه شرکت آرامکو در شهرهای بقیق و هجره خریص در شرق عربستان صورت گرفت که خسارات هنگفتی به حکومت سعودی وارد کرد و ضربه محکمی به ارتش عربستان و متحدانش وارد ساخت و به اعتقاد کارشناسان مسایل نظامی موازنه را در جنگ نابرابر یمن کاملا به نفع نیروهای مقاومت یمنی تغییر داد.

این عملیات موفق پهپادی، خسارات زیادی به اقتصاد و اعتبار نفتی عربستان وارد کرد و موجب قطع صادرات حدود ۵ میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت تصفیه شده عربستان به خارج شد که هنوز هم ادامه دارد.

سامانه‌های پدافندی پیشرفته آمریکا که در خاک عربستان مستقر می باشد و با هزینه های بسیار گزاف از سوی واشنگتن به ریاض فروخته شده، تاکنون نتوانسته حملات پهپادی و موشکی رزمندگان یمنی را خنثی کند و این موضوع حالا به کابوسی برای آل سعود تبدیل شده است.

ناکامی رهگیری پهپادهای یمنی از سوی سامانه پدافند هوایی آمریکایی پاتریوت، آل سعود را بر آن داشته تا باردیگر سرغ آمریکایی ها برود و با پذیرش ناتوانی سامانه‌ پاتریوت، به سراغ انگلیس، فرانسه و همچنین به سوی روسیه برود تا شاید سعودی ها از خطر عملیات‌های پهپادهای یمنی ها خلاصی یابند. 

ناکارآمدی سامانه پدافند هوایی پاتریوت در رهگیری پهپادهای رزمندگان یمنی در عین ایجاد مشکلات برای سعودی ها موجب بی اعتباری این سامانه آمریکایی و لغو خرید آن از سوی برخی کشورهای درخواست کننده نیز شده است.

با برپایی نمایشگاه هوایی امارات که چند روز است آغاز بکار کرده، در آن شرکت های مختلف اقدام به ارایه جنگنده – بمب افکن ها و دیگر هواپیماهای خود و بعضا سامانه های پدافند هوایی نموده اند و این امر موجب شده تا مقامات نظامی عربستان برای انعقاد قرارداد جدید سامانه پدافند هوایی، راهی دبی شوند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در خبری اعلام کرد که سرلشکر ستاد "ترکی بن بندر بن عبدالعزیز" فرمانده نیروی هوایی این کشور در رأس یک هیأت به امارات سفر کرده تا بازدیدی از نمایشگاه هوایی ۲۰۱۹ دبی داشته باشد و ضمن شرکت در کنفرانس بین‌المللی فرماندهان نیروهای هوایی برای خرید سامانه پدافند هوایی جدید (که بتواند با پهپادها و موشک های زمین به زمین یمنی مقابله کند) با مقامات نظامی و مسئولان شرکت های تولید کننده سامانه های پدافند هوایی مذاکره کند.

بر اساس این گزارش، فرمانده نیروی هوایی عربستان در حاشیه این سفر، با "دیوید گولدفین" رئیس ستاد مشترک نیروی هوایی آمریکا و "فلیپ لاونیه" فرمانده نیروهای هوایی فرانسه دیدارهای جداگانه ای انجام داد و در این نشست‌ها به بررسی آنچه که تهدیدات علیه منطقه خلیج فارس خوانده می‌شود، پرداخت.

نماینده خدمات فدرال در همکاری‌های فنی و نظامی روسیه نیز اعلام کرد که مسکو و ریاض مذاکره برای فروش سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ به عربستان را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، "ماریا وارابیووا" با بیان این مطلب افزود: روسیه و عربستان در خصوص شرایط تامین و ارسال پدافند موشکی اس۴۰۰ در حال بحث و گفت ‌وگو هستند، ضمن اینکه چند کشور دیگر خاورمیانه نیز نسبت به خرید این سامانه ابراز علاقه کرده‌اند.

البته روسیه تاکنون تنها به چین و ترکیه سامانه پدافند هوایی اس۴۰۰ را فروخته و آن را علاوه بر اطراف مسکو در کریمه نیز که برسر مالکیت آن با غرب اختلاف دارد، مستقر کرده است.

پهپادهای یمنی آنقدر شرایط را برای آل سعود تنگ کرده اند که شرکت سعودی "الکترونیک پیشرفته" فاش کرد که شرکت نفتی آرامکو عربستان قصد دارد برای تامین امنیت تأسیسات خود از پهپادهای نظامی استفاده کند.

یک مقام مسؤول در این شرکت سعودی که در زمینه تولید سیستم های الکترونیکی نظامی و غیر نظامی فعالیت می کند، دیروز (سه شنبه) در حاشیه نمایشگاه صنایع هوایی دبی ۲۰۱۹ به خبرگزاری "نووستی" روسیه گفت که آرامکو قصد دارد پهپادهایی از نوع "باکر" از تولیدات این شرکت خریداری کند.

اوضاع بغرنج سعودی ها در مقابله با پهپادهای رزمندگان یمنی باعث شده تا سعودی ها به دنبال هر راهی برای دفاع از آسمان و تاسیسات استراتژیک خود باشند و در کنار گفت وگو با غربی ها با روسیه نیز مذاکره کنند، اما بهترین راه برای سعودی ها و ائتلاف متجاوز غربی – آمریکایی پایان تجاوز به یمن می باشد تا هم از تلفات انسانی در یمن و همچنین از خسارات های مالی طرف های درگیر جلوگیری کند. َ

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.