«جری ماتجیلا» چهارشنبه صبح(به وقت محلی) در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به وضعیت بحران انسانی در نوار غزه و کرانه باختری، گفت: الحاق سرزمین‌های کرانه باختری و ادامه ساخت و ساز شهرک‌ها در این منطقه توسط رژیم صهیونیستی، چشم انداز صلح را بیش از پیش خراب کرده و نمونه‌هایی از زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی است.

وی پرسید: زمان اقدام و پاسخگویی کی خواهد بود؟ مگر قطعنامه های شورای امنیت به روشنی ساخت شهرک‌ها در مناطق اشغالی را غیرقانونی اعلام نکرده است. اگر این قطعنامه‌ها اجرا نشود، اعتبار این شورا زیر سوال خواهد رفت.

ماتجیلا تاکید کرد: تنها راه حل بحران از مسیر «راه حل دو دولت» به دست خواهد آمد که در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بر آن تاکید شده است.

نماینده دائم آفریقای جنوبی، به ۱۵ عضو شورای امنیت هشدار داد که بدون حل عادلانه روند برای بازگشت آوارگان فلسطینی، مرزها و وضع بیت‌المقدس، صلحی در کار نخواهد بود.

نشست امروز شورای امنیت درباره خاورمیانه و فلسطین در حالی برگزار می‌شود که آمریکا اعلام کرده که شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری رود اردن را غیرقانونی نمی‌داند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دوشنبه‌شب اعلام کرد،  دولت ترامپ «پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها» اعلام می‌کند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.

وی افزود که دولت ترامپ سیاست اتخاذ شده در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر می‌دهد.

پمپئو تصریح کرد: بیانیه‌های دولتی ایالات متحده درباره فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری در دهه‌های گذشته ناهماهنگ بوده است.

پمپئو اظهار کرد: در سال ۱۹۷۸ دولت جیمی کارتر سی و نهمین رییس جمهوری اقدامات اسرائیل در خصوص شهرک‌های یهودی نشین را مطابق با قوانین بین المللی ندانست ولی دولت رونالد ریگان با آن مخالفت کرد.

این اظهارات وی پیشتر با محکومیت کشورهای اسلامی و عربی روبرو شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.