هفته گذشته بود که سهمیه‌بندی بنزین به اجرا درآمد و مقرر شد که بنزین سهمیه‌ای لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد لیتری ۳۰۰۰ تومان عرضه شود؛ همان زمان هم میزان سهمیه خودروها اعلام شد. یک گروه از حمل و نقل درون شهری، سرویس‌های مدارس هستند که ممکن این سرویس‌ها تاکسی، ون، مینی‌بوس یا خودروهای شخصی باشند.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش شب ۲۴ آبان اعلام کرد: «با هماهنگی به عمل آمده، سهمیه سوخت مورد نیاز سرویس مدارس تأمین خواهد شد؛ این سهمیه پس از ثبت‌نام تمام سرویس‌ها و بررسی میزان مورد نیاز از روز اجرای سهمیه‌بندی یعنی ۲۴ آبان جاری محاسبه و اعمال خواهد شد».

 هرچند وزیر آموزش و پرورش از هماهنگی برای سهمیه سوخت سرویس مدارس خبر داده بود اما میزان آن مشخص نبود. 

پوریا محمدیان دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ۲۶ آبان در خصوص سهمیه سرویس مدارس گفت: «سرویس‌های مدارس در قالب سامانه سپند(ناوگان پایش حمل و نقل دانش‌آموزی) ساماندهی می‌شود و جابجایی مسافر که دانش‌آموز است، انجام می‌دهد و در نتیجه مشمول سهمیه سوخت قرار می‌گیرد». 

محمدیان با بیان اینکه در گذشته سرویس مدارس جزو سهیه‌بگیرهای بنزین نبود، تصریح کرد: «بر این اساس برای سرویس‌های مدارس ۱۲۰ لیتر در ماه سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است».

اینکه این میزان سوخت چگونه به سرویس‌های مدارس اختصاص پیدا می‌کند، موضوعی بود که علامت سؤالی برای رانندگان سرویس مدارس بود.

پس از انتشار خبر میزان سهمیه سوخت سرویس‌های مدارس، نورعلی عباسپور مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: « به محض دریافت خبر از سهمیه‌بندی بنزین با مراجع تصمیم‌گیر که هر ماه جلساتی در وزارت کشور داریم، پیگیری کرده و پیشنهاداتی را ارائه کردیم.

وی ادامه داد: «پیشنهادات در ستاد ویژه‌ای که تشکیل شد، مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه موافقت شد که سهمیه ویژه‌ای البته به صورت نقدی به حساب رانندگانی که در سرویس مدرسه فعال هستند، واریز شود».

عباسپور افزود: « این سهمیه از همان ۲۴ آبان ذخیره می‌شود و تمام رانندگانی که در سامانه معرفی شده توسط سازمان شهرداری‌ها ثبت‌نام شدند و واجد شرایط باشند یعنی کسانی که مجوز دارند و مراحل را طی کردند، اختصاص مشمول هستند».

وی درباره میزان سهمیه سوخت سرویس مدارس، گفت: «پیشنهاد ۱۲۰ لیتر بوده که موافقت شده است و ۱۲۰ لیتر سوخت ۱۵۰۰ تومانی به رانندگان سرویس مدارس تعلق می‌گیرد».

مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: «با همکاری وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی به مدت دوماه پیمایشی را انجام می‌دهیم و اگر لازم باشد مقدار این سهمیه افزایش پیدا می‌کند و تا دو هفته دیگر اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت».

 

به رغم اعلام سهمیه سوخت برای سرویس مدارس، باز هم برخی رانندگان سرویس‌های مدارس گلایه‌مند هستند و به خانواده‌ها عنوان کردند که این میزان مبلغ سهمیه برای آنها به صرفه نیست.

مادر یک دانش‌آموز دبستانی در شهرری به خبرنگار فارس گفت: «راننده سرویس مدرسه فرزندم چند روز پیش تماس گرفت و گفت که مبلغ سرویس مدرسه فرزندم ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است».

مادر دیگری نیز در منطقه ۳ تهران اظهار کرد: «راننده سرویس مدرسه فرزندم می‌گوید باید ۲۵۰ هزار تومان به پول سرویس مدرسه اضافه کنید و گرنه به دنبال سرویس دیگری باشید چرا که سهمیه سوخت با میزان مسیری که ما طی می‌کنیم برابری نمی‌کند».

 در مورد مشکل میزان سهمیه سوخت سرویس مدارس، وزیر آموزش‌ و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «با هماهنگی که با ستاد سوخت به عمل آمده، مقرر شد که تمام سرویس‌هایی که برای مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند در سامانه سپند وزارت کشور اطلاعات خود را ثبت کنند تا متناسب با پیمایشی که انجام می‌دهند، سهمیه بگیرند».

وی ادامه داد: «برخی رانندگان، مسیرهای طولانی و برخی مسیرهای کوتاه می‌روند که متناسب با پیمایش می‌توانند از سهمیه‌ای که برایشان در نظر گرفته شده است، استفاده کنند».

حاجی‌میرزایی افزود: «سقف سهمیه سرویس مدارس تا ۱۲۰ لیتر در ماه است که متناسب با پیمایش و ثبت در سامانه به صورت ریالی،  بهای آن به رانندگان پرداخت می‌شود».

همانطور که در گفته‌های مسؤولان عنوان شده است، رانندگان سرویس مدارسی می‌توانند از سهمیه سوخت استفاده کنند که در سامانه سپند ثبت‌نام کرده باشند. 

محمدرضا ولی زاده رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس گفت: «طبق آیین‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزان مصوب سال ۸۷ هیأت دولت، سه وزارتخانه کشور، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش متولی اصلی حمل و نقل دانش آموزان هستند که وزارت آموزش و پرورش به نیابت از اولیا و به عنوان عامل اجرایی و واسطه فرایندها فعالیت می‌کند».

وی افزود: «قبل از اینکه سه وزارتخانه فعالیت خود را شروع کنند، آسیب‌ها از جمله نبود شفافیت در حوزه پرداخت‌ها و دریافت‌های مالی، نبود صلاحیت فردی و استانداردهای خودرو در زمینه معاینه فنی خودرو احصا و شناسایی شد و در راستای برطرف کردن این آسیب‌هایی و شفافیت بود که سامانه پایش ناوگان حمل و نقل دانش آموزان (سپند) به وسیله وزارت کشور با تعامل وزارت آموزش وپرورش طراحی شد».

ولی‌زاده با بیان اینکه از طریق سامانه سپند و اپلیکیشن وابسته به سامانه والدین می‌توانند از طریق گوشی تلفن، رفت و آمد فرزند خود را رصد کنند و همچنین نسبت به رفتار راننده نظر دهند، اظهار کرد: «این سامانه در راستای شفافیت و رفع ابهام برای بهینه سازی حمل و نقل دانش‌آموزان انجام شده است و خودروهای معرفی شده از سامانه سپند معاینه فنی دارند و راننده نیز از نظر روانی مورد بررسی قرار گرفته است و مطمئن‌تر از رانندگان و سرویس‌های آزادبر خواهند بود».

۹ تیر ماه بود که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: «امانه پایش ناوگان دانش‌آموزی «سپند» در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در سراسر کشور اجرایی می‌شود».

در پی دستورالعمل ساماندهی حمل و نقل دانش آموزی، مجموعه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر اساس قانون تکلیف دارند نسبت به ایجاد یک سامانه ملی به منظور ساماندهی و پایش حمل و نقل دانش آموزی اقدام کنند چرا که شهرداری‌ها مکلف هستند شرکت‌های ذی‌صلاح سرویس مدارس را شناسایی کنند و ناوگان موردنیاز را در اختیار آموزش‌ و پرورش‌ قرار دهند و آنها نیز رانندگان واجد شرایط را شناسایی و به والدین برای سرویس مدارس معرفی کنند.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور همان زمان اظهار داشت‌: «با اجرای سامانه پایش ناوگان دانش آموزی، ناوگان حمل و نقل مناسب و با استاندارد در اختیار آموزش‌ و پرورش‌ برای ارائه خدمات سرویس مدارس قرار می‌گیرد».

وی گفت: «هنگامی که دانش‌آموز سوار سرویس مدارس می‌شود تأییدیه سوار شدن دانش‌آموزان به والدین ارسال خواهد شد و راننده موظف است در مسیر تأییدشده حرکت کند و اگر از آن مسیر خارج شود، به والدین اعلام خواهد شد و هنگامی که دانش‌آموز تحویل مدرسه شود نیز به والدین اعلام می‌شود؛ تمامی ناوگان سامانه پایش دانش‌آموزی دارای برچسب واحد و کد QR در سطح کشور هستند و پلیس نیز می‌تواند به صورت آنلاین این خودروها را رصد و شناسایی کند».

اما ۵ مهر امسال ضامنی اظهار کرد: «۵ هزار و ۴۰۰ شرکت در سامانه سپند برای سرویس مدارس دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۳ هزار شرکت توسط شهرداری‌ها تأیید صلاحیت و به آموزش و پرورش معرفی شدند؛ ۷۰ هزار خودرو در این طرح ثبت‌نام و تأیید صلاحیت شدند که در زیرمجموعه شرکت‌ها به دانش‌آموزان خدمات لازم را ارائه می‌دهند».

وی ادامه داد: «موضوع معاینه فنی خودروها، گواهی سلامت و سوء پیشینه رانندگان سرویس مدارس حائز اهمیت بوده و رانندگان مدارک لازم را برای ثبت‌نام نهایی ارائه دادند و تأیید شده است».

به گزارش فارس، خانواده‌ها نگران افزایش میزان کرایه سرویس مدارس هستند و نکته ویژه اینکه اگر سامانه سپند از مهر امسال اجرایی شده باشد چرا وزارت آموزش و پرورش عنوان می‌کند که هر سرویسی که در سامانه ثبت‌نام کند از مزایای سهمیه سوخت بهره‌مند می‌شود؟ 

اگر سرویس مدارس در سامانه سپند ثبت‌نام نشده باشند به این معناست که سهمیه سوخت نیز نخواهند گرفت و در نتیجه شاید کرایه آنها افزایش یابد! 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.