تلگراف گزارش داد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان سخنرانی که از تلویزیون منتشر شد، پنج مهندس هسته‌ای را که در رویداد هشت اوت در شهری ساحلی نینوکسا در نزدیک دریای سفید کشته شدند، تحسین کرده و آنها را قهرمان و وطن پرست توصیف کرد.  وی گفت: این مهندسان جان خود را برای ساخت یک سلاح پیشرفته که تا دهه‌های آتی از کشور محافظت خواهد کرد، فدا کردند. 

رئیس‌جمهوری روسیه قول داده تا توسعه یک موشک هسته‌ای که گمان می‌رود در کانون یک حادثه مرگبار قرار داشته، ادامه یابد.

پنج مهندس و دو نفر دیگر هشتم اوت در انفجار یک موتور موشک در دریای سفید جان باختند.

کارشناسان دفاعی بر این باورند که این واقعه آزمایش یک موشک کروز با توان هسته‌ای بوده است.

پوتین به همسران افراد کشته شده در این حادثه گفت: "ما بدون ملاحظه و در نظر گرفتن هر چیزی این سلاح را کامل خواهیم کرد."

وی گفت: هر یک از آنها کمکی به تقویت امنیت و قدرت کشور روسیه کردند که نمی‌توان بر آن قیمتی گذاشت. آنها در دشوارترین و مهم‌ترین فعالیت روی پیشرفته‌ترین تکنولوژی که هیچ نظیر و مانندی در جهان ندارد، مشارکت داشتند.

پوتین متعهد شد که روسیه تلاش خواهد کرد تا ساخت این سلاح را که در آن رویداد حضور داشت، تکمیل کند.

وی افزود: این سلاح تمامیت ارضی، استقلال و امنیت را برای روسیه و صلح را برای فرزندانمان تا دهه‌های آتی تضمین خواهد کرد.  

پوتین در ادامه گفت: حقیقت داشتن چنین تکنولوژی منحصر بفردی قوی‌ترین و معتبرترین تضمین برای صلح در کره زمین است. بدون شک ما ساخت این تکنولوژی را به بهترین نحو تکمیل خواهیم کرد.

پوتین نام این سلاح را مطرح نکرد و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه نیز از ارائه جزئیات مربوط به تحقیقات رسمی درباره این رویداد امتناع کرد و تنها گفت: نتایج این تحقیقات به صورت علنی منتشر نخواهند شد چرا که این موضوع شامل یک سیستم تسلیحاتی جدید است.

مقامات روسیه اطلاعات اندک و متناقضی درباره این رویداد ارائه کرده‌اند؛ رویدادی که منجر به یک افزایش شدید موقت در سطح رادیو اکتیو و تشدید نگرانی‌ها در شهر مجاور شد. علاوه بر این پنج مهندس انرژی هسته‌ای، این رویداد منجر به کشته شدن دو نظامی و زخمی شدن شش تن دیگر شد.

پوتین نخستین بار در نطق سالانه خود در سال ۲۰۱۸ میلادی وجود این موشک را افشا کرد و مدعی شد که برد این موشک نامحدود است و به آن اجازه می‌دهد که بدون آنکه توسط سیستم‌های دفاع موشکی شناسایی شود، جهان را دور بزند.

وی سپس ادعا کرد که این موشک آزمایش‌های اولیه را با موفقیت سپری کرده اما بسیاری از ناظران همچنان مردد و مشکوک هستند و تاکید دارند که ساخت چنین موشکی بسیار دشوار است و این موشک تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شود.

پوتین همچنین در جریان نشستی با رئیس شورای امنیت روسیه گفت: مسکو باید بر ساخت پهپادها، لیزرها و سلاح‌های مافوق صوت جدید تمرکز کند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در این نشست گفت، عملیات نظامی روسیه در سوریه محکی جدی برای میزان مهارت نیروهای مسلح کشورش بود.

پوتین تاکید کرد، عملیات نظامی در آنجا تمام شده اما مهارت نظامی و جنگی کسب شده امروز برای ساخت و تقویت نظامی کشور بسیار مطلوب است.

رئیس‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد، این تجربه در جریان تمرینات سالانه و عملیات تفتیش غیرمنتظره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: روسیه در حال حاضر تسلیحاتی دارد که باعث می‌شود نسبت به دیگر قدرت‌های نظامی پیشتاز جهان، یک پله بالاتر قرار بگیرد. در نتیجه ما باید تلاش کنیم تا این جایگاه را در آینده نیز حفظ کنیم.

بنا به اذعان روس‌اتم، شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه، مهندسان آزمایشی را روی یک سکوی دریایی در محدوده آزمایشی دریایی نینوکسا انجام داده بودند که آتش‌سوزی رخ داد و موتور منفجر شد و افراد حاضر در سکو به دریا پرتاب شدند.

به جز هفت نفری که در این حادثه کشته شدند، شش نفر دیگر هم در این انفجار زخمی شدند. بر اثر این انفجار، میزان تشعشعات در شهر سورودوینسک، بزرگ‌ترین شهر نزدیک محل انفجار ۱۶ برابر میزان طبیعی بود.

در حالی که میزان تشعشعات به اندازه‌ای نبود که باعث بیماری پرتوی شود. کادر پزشکی که مجروحان انفجار را درمان می‌کردند، نسبت به خطر آلودگی هسته‌ای هشداری دریافت نکرده بودند. عملیات پاکسازی این منطقه کاملا محرمانه بود.

روسیه تایید کرده است که یک موتور هسته‌ای در زمان حادثه آزمایش می‌شد.

همچنین گمانه‌زنی‌هایی مطرح است که این آزمایش ممکن است مربوط به یک موشک ضد کشتی یا هواپیمای بدون سرنشین زیر آب باشد اما کارشناسان روسیه و غرب می‌گویند، این آزمایش به احتمال زیاد، به موشک جدید بوروستنیک با نام غربی اسکای‌فال (سقوط آسمانی) مرتبط است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.