هیل گزارش داد، گروهی متشکل از ۱۰ سناتور کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نامه‌ای به مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور نوشتند: شما با توجه به دست داشتن مستقیمتان در این رسوایی مربوط به اوکراین درگیر تعرض منافع عمیق هستید و دیگر صلاحیت تصمیم‌گیری درباره این پرونده را ندارید.

این نامه بعد از آن مطرح شد که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به دو هفته روند علنی تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از جمله با استماع شهادت چند شاهد پایان دادند.

نامه آنها بعد از شهادت‌های گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا مطرخ شد؛ شهادت‌هایی که در آن ساندلند گفت، پمپئو در زمره مقام‌های "چرخه" تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن اوکراین به منظور عمل به خواسته ترامپ برای تحقیق درباره جو بایدن نامزد ریاست جمهوری پیشتاز حزب دموکرات قرار داشته است.

همچنین پمپئو پیشتر اعلام کرده که در تماس تلفنی جنجالی ترامپ در ۲۵ ژوئیه با ولودیمیز زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که محور تحقیقات برای استیضاح ترامپ واقع شده حاضر و شریک بوده است.

این سناتورهای دموکرات‌ در این نامه خود، پمپئو را متهم به ادامه اخلال ایجاد کردن در روند تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ از جمله با خودداری از واگذاری اسناد وزارت خارجه در ارتباط با رسوایی ترامپ- اوکراین از جمله اسناد دارای اطلاعات مربوط به دست داشتن خودش کرده‌اند.

آنها اضافه کردند: این دست اقدامات بی‌تردید ما را متقاعد می‌کند که شما نمی‌گذارید کنگره و مردم آمریکا به شرح کامل این رسوایی دست پیدا کنند صرفا به این خاطر که حقایق آن آسیب زننده به منافع سیاسی و شخصی شما و رئیس جمهور آمریکا است.

این سناتورها تصریح کردند،  شهادتهای اخیر گوردون ساندلند در کنگره و شرکت پمپئو در فرآیند گفتگوی تلفنی ۲۵ ژوئیه دونالد ترامپ با همتای اوکراینی‌اش نشان می‌دهد که این وزیر امور خارجه آمریکا به تلاشهای ترامپ برای گروه نگه داشتن کمکهای امنیتی واشنگتن به اوکراین به منظور اعمال فشار بر دولت این کشور به نفع اهداف سیاسی شخصی خود "کاملا واقف" بوده است.

در این نامه که به امضای تمامی ۱۰ دموکرات حاضر در این کمیته رسیده، عنوان شد که این تلاشها نشان می‌دهند پمپئو قصد ندارد اجازه دهد کنگره تصویر کاملی از مساله صرفا به خاطر نگرانی‌هایش از آسیبهای سیاسی این پرونده برای خودش و رئیس جمهور آمریکا، به دست بیاورد.

در این نامه خطاب به پمپئو تاکید شد: تنها گزینه مشروع برای شما این است که با توجه به سلب شدن صلاحیتتان در پاسخ و واکنش نشان دادن به رسوایی اوکراین-ترامپ مسئولیت تصمیم‌گیری در قبال این رسوایی در وزارت امور خارجه را به یک مقام ارشد دیگر وزارتخانه واگذار کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.