رسانه های آلمانی از تلاش بی نتیجه «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور برای آزادی وکیل سفارت آلمان در ترکیه خبر دادند.
به گزارش نشریه های اشپیگل، دی سایت و خبرگزاری د.پ.آ آلمان وزیر خارجه این کشور روز گذشته (جمعه) در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن، با «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دیدار کرده و نارضایتی دولت آلمان از بازداشت وکیل سفارت این کشور در آنکارا را به اطلاع چاوش اوغلو رسانده است.

بر این اساس ، ماس تاکید کرده است که چنین اقداماتی از سوی برلین پذیرفته نیست و باید هرچه سریعتر راه حلی دیپلماتیک برای این مسئله پیدا شود.

با این حال چاوش اوغلو ؛ پاسخی قاطع به ماس داده و تاکید کرده است که موضوع وکیل سفارت آلمان از سوی دستگاه قضایی در ترکیه دنبال می شود و برلین باید منتظر نتیجه رسیدگی به پرونده وی بماند.

وزیر خارجه آلمان که امروز (شنبه) به کشورش بازگشت در گفت و گو با خبرنگاران مناسبات کنونی برلین - آنکارا را «دشوار» نامید و در عین حال اعلام کرد که آلمان درهای گفت وگو با ترکیه را باز نگاه می دارد.

از سوی دیگر بی عملی دولت آلمان در مقابل اقدامات مشابه ترکیه ، انتقادهایی را متوجه دولتمردان این کشور کرده است. به نوشته نشریه دی سایت آمارهای رسمی از زندانی بودن دست کم ۶۰ شهروند آلمانی در ترکیه حکایت دارد و تاکنون وزارت خارجه آلمان اعلام نکرده که چند نفر از این افراد به دلایل سیاسی بازداشت شده اند.

به نوشته خبرگزاری د.پ.آ. وزیر خارجه آلمان در ژاپن همچنین با «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرده است.

بر این اساس ریاست دوره بعدی گروه ۲۰ که قرار است در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی در ریاض برگزار شود، به سعودی ها واگذار شده است.

این در حالی است که موضوع قتل فجیع «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد ریاض در ساختمان کنسولگری سعودی ها در استانبول، انتقادهای شدیدی را متوجه این رژیم کرده و به ویژه رسانه های آلمانی خواهان برخورد جدی تر دولت این کشور با رژیم سعودی به عنوان متهم اصلی این جنایت هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.