ائتلاف النصر شامگاه شنبه در اولین واکنش جریان سیاسی عراقی به سفر معاون رییس جمهوری آمریکا به عراق در بیانیه ای گفت: ائتلاف النصر سفر «مایک پنس» را به عراق که باعث خدشه دار کردن حاکمیت ملی این کشور شده، محکوم می کند.

بیانیه با تاکید بر اینکه بغداد پایتخت عراق است و نه اربیل، توجیه دولت عراق در خصوص برنامه سفر معاون رییس جمهوری آمریکا به عراق که تنها به پایگاه نظامی «عین الاسد» در استان الانبار و اربیل منحصر شده، غیر قابل قبول خوانده است.   

ائتلاف النصر افزوده است که مسائل حاکمیت ملی، مایملک شخص خاصی نیست که از آن چشم بپوشد و بهتر این بود که اگر قرار نیست شئونات حاکمیت ملی رعایت شود، سفر لغو می شد.

مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا امروز شنبه برای مشارکت در جشن شکرگذاری با حضور سربازان آمریکایی در پایگاه عین الاسد در استان الانبار ، وارد عراق شد.

او فقط به تماس تلفنی پروتکلی با نخست وزیر عراق اکتفا کرد و سپس راهی اربیل شد و توسط مقامات اقلیم کردستان عراق مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

برخی رسانه های عراق، شیوه برخورد پنس در این سفر به عراق را با مقامات بغداد مشابه سفر قبلی دونالد ترامپ در اواخر ۲۰۱۸ در جریان بازدید از پایگاه "عین الاسد" دانستند که جنجال سیاسی زیادی را در عراق به دنبال داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.