این روزها که مردم و مسئولان با موضوع افزایش قیمت بنزین روبرو هستند، و از یک سو اعتراضاتی ایجاد شده و از سوی دیگر دولت و دیگر قوا پیگیر نظارت ها برای جلوگیری از افزایش قیمت ها هستند، گویی دغدغه نمایندگان عضو جبهه پایداری همچنان بحث دوتابعیتی هاست.

به نوشته ایسنا، صبح امروز در جلسه علنی مجلس، جمعی از نمایندگان درخواست کردند گزارش رد طرح اصلاح قانون تابعیت با اولویت در دستور کار مجلس قرار گیرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی و از نمایندگان نزدیک به پایداری یکی از متقاضیان اولویت این طرح در این باره گفت: نداشتن تابعیت مضاعف در شاخص‌های حکمرانی خوب در اکثر نظام‌های سیاسی دنیاست. این ساده اندیشی است که فکر کنیم ملت و کشوری دشمن یا بدخواه ندارد. بلکه در طول تاریخ برای هر ملت و کشوری دشمن و مخالف وجود داشته است.

وی افزود: زمانی در ایران روزانه شش میلیون بشکه نفت از کشور می‌بردند و ۶۰ هزار ارتشی آمریکا در ایران حقوق و حق توحش می‌گرفتند اما بالاخره این ملت به استقلال و عزت رسید و طبیعی است بدخواهان نخواهند چنین وضعی پایدار بماند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با بیان اینکه حضور دوتابعیتی‌ها در گلوگاه‌های تصمیم گیری کشور نادرست است یادآور شد وظیفه ما به عنوان قانونگذار بستن راه‌های نفوذ عناصر بدخواه و وابسته به دشمن است که یکی از این راه‌ها اصلاح قانون است. لذا به اولویت این طرح رای دهید تا حداقل مسئولیت امنیت کشور و ناظرین تکلیف خود را در انتخابات بدانند.

جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان مخالف اولویت این طرح گفت: پیشنهادی که ارائه شده این است که طرحی که کمیسیون تخصصی قضایی با استدلال و دریافت نظر نهادهای صاحب نظر مثل وزارت اطلاعات و بخش‌های امنیتی رد کرده مجددا در صحن مجلس مطرح و بررسی شود. موضوع آن هم تابعیت چندگانه است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشور غرق مشکلات اقتصادی است و اولویت مجلس باید گره گشایی از تولید و اشتغال باشد، ادامه داد: لایحه ارزش افزوده مدت زیادی منتظر ورود به صحن است. چرا ما وقت مجلس را می‌گیریم؟ این چه کمکی به دولت و مجلس می‌کند؟ به خصوص که تاکید رهبری و مردم هم مسائل اقتصادی و معیشتی است. نباید در این شرایط چنین طرحی که هزار و یک مشکل امنیتی و سیاسی ایجاد می‌کند را در اولویت قرار دهیم.

احد آزادیخواه دیگر نماینده اصولگرا نیز به عنوان موافق اولویت این طرح نیز گفت: ما امروز درگیر مدیران دو تابعیتی هستیم و بحث تابعیت قانون مدونی در کشور ما ندارد. در حالی که ما باید اداره کشور را به دست کسی بدهیم که عرق ملی داشته باشد. آینده کشور و مدیریت خرد و کلان آن وابسته به این طرح است.

آزادیخواه با بیان اینکه این طرح از سوی ۱۰۰ نماینده مجلس امضا شده است افزود: به صرف رد طرح توسط کمیسیون قضایی نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. ما می‌توانیم طرح را مجددا در دستور قرار دهیم.

نمایندگان پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف با ۷۸ رای موافق ۶۴ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر با در اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح قانون تابعیت مخالفت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.