احسان رضایی در متنی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد درباره روند داوری و انتخاب نامزدهای بخش رمان جایزه ادبی جلال آل احمد روشنگری کرد. او که یکی از اعضای هیات داوران این بخش است در این متن نوشت:

«نامزدهای بخش رمان جایزۀ ادبی جلال آل‌احمد هفتۀ پیش معرفی شد، اما به خاطر شرایط فرصت بحث چندانی در موردشان پیش نیامد. فقط جناب قباد آذرآیین بود که بعد از اعلام نامزدی رمانش، خواست جایزه به نویسندگان جوان توجه کند و انتخاب نهایی از میان جوان‌ترها باشد. به عنوان یکی از سه داور این بخش، به نظرم رسید خوب است گزارشی کوتاه از روند داوری بدهم.

داوران بخش رمان جایزۀ جلال امسال (که با تایید هیأت علمیِ جایزه انتخاب شدند) من (احسان رضایی) و دو نویسندۀ خوب کشورمان آقای شهریار عباسی و هادی خورشاهیان هستیم. برای داوری ۲۳۲رمان منتشرشده در سال ۱۳۹۷ را در اختیار داشتیم. داوری‌ها حدود یک ماه طول کشید و در چهار جلسۀ جمعی در مورد آثار بحث و بررسی انجام شد. در نهایت با تصمیم جمعی به فهرستی از ۶کتاب به عنوان نامزد رسیدیم. به گمانم این فهرست، انتخاب‌های خوب و قابل دفاعی است. آثاری که پلات و پیرنگ محکمتری نسبت به باقی رمان‌های مورد بررسی داشتند و در شخصیت‌پردازی (ضعف اصلی اغلب رمان‌ها) موفق‌تر بودند. طبق آیین‌نامه اجرایی جایزه، انتخاب نهایی از بین این نامزدها با رأی داوران بخش رمان، دبیر جایزه (که این دوره بر عهدۀ دوست عزیز آقای محمدرضا شرفی خبوشان است) و یکی از  اعضای هیأت علمی انجام می‌شود. فهرست نامزدهای اعلامی (به تریتب الفبایی) از این قرار است:  
بی‌کرانگی (مهدی ابراهیمی لامع، نشر نیماژ)
دور زدن در خیابان یکطرفه (محمدرضا مرزوقی، نشر ثالث)
روزها و رویاها (پیام یزدانجو، نشر چشمه)
فوران (قباد آذرآیین، انتشارات هیلا)
ما را با برف نوشته‌اند (نسیم توسلی، نشر آگه)
وضعیت بی‌عاری (حامد جلالی، انتشارات شهرستان ادب)

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.