در این مراسم که امروز دوشنبه در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه روسیه با حضور «میخاییل بوگدانف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این کشور برگزار شد «یوسف بن عیسی زجالی» سفیر عمان در روسیه به نمایندگی از سفرای عربی سخنانی را در تجلیل و قدردانی از پریماکف بیان کرد.

سفیر عمان گفت: پریماکف دوست نزدیک اعراب بود و از کشورهای عربی در بنای حکومت‌های مستقل و حفظ هویت ملی حمایت کرد و با ظهور هرگونه مظاهر خشونت در مورد کشورهای عربی از سوی نیروهای خارجی که برای غصب و کنترل ثروت‌های ما تلاش می‌کردند، مخالفت می‌کرد.

وی ادامه داد: یوگنی پریماکف مدافع سرسخت مردم فلسطین بود و در هر مقامی که بود تلاش‌های خود را برای تحقق حقوق قانونی مردم فلسطین و تاسیس حکومت مستقل فلسطین مطابق با قطعنامه‌های معروف شورای امنیت سازمان ملل بکار می‌بست.

پریماکوف که بود؟

«یـوگنی ماکسیموویچ پریماکف» روز ۲۹ اکتبر سال ۱۹۲۹ در کی‌یف پایتخت اوکراین متولد شد و در تفلیس گرجستان رشد یافت.

او فارغ التحصیل رشته شرق‌شناسی از انستیتو شرق‌شناسی مسکو وابسته به آکادمی علوم شوروی سابق بود و از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۰ به عنوان خبرنگار رادیو شوروی و گزارشگر سرویس خاورمیانه برای روزنامه پراودا مشغول به کار بود.

او از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ معاون مؤسسه اقتصاد جهانی و مناسبات بین‌المللی وابسته به آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی بود.

پریماکف با پذیرش ریاست یکی از دو مجلس شوروی در سال ۱۹۸۹ وارد عرصه سیاست شد. وی از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱عضو دفتر سیاسی حـزب کمـونیسـت روسیـه بـه رهبری گورباچف بود.

وی در سال ۱۹۹۱ به معاونت سازمان کا.گ.ب رسید و پس از تشکیل فدراسیون روسیه به عنوان رییس سازمان اطلاعات خارجی روسیه منصوب شد و تا سال ۱۹۹۶در این مقام به فعالیت پرداخت.

پریماکف در سال ۱۹۹۸ برای مدت کوتاهی نخست وزیر روسیه شد و پبش از آن هم مدتی وزیر خارجه این کشور بود.

وی سال ۱۹۹۹ در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شرکت کرد ولی پیش از برگزاری انتخابات انصراف داد و ولادیمیر پوتین به ریاست جمهوری این کشور رسید.

پوتین پس از دستیابی به قدرت، پریماکف را به عنوان مشاور و متحد سیاسی خود برگزید. این دیپلمات روس مارس سال ۲۰۰۳ هنگام تجاوز آمریکا به عراق از این کشور بازدید کرد و با صدام حسین دیکتاتور مخلوع عراق مذاکره کرد با این وجود تلاش وی برای متقاعد کردن صدام مبنی بر اینکه آمریکا همانند سال ۱۹۹۰ می‌خواهد به عراق حمله کند، ناکام ماند.

پریماکف برای مدت چند سال رییـس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه هم بود و در نهایت پنجم تیر ماه سال ۱۳۹۴ از دنیا رفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.