شفق نیوز گزارش داد، ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق در پی دیدار هیات دولت بغداد با هیاتی از اقلیم کردستان عراق در جمع خبرنگاران گفت: به توافق‌های اولیه‌ای رسیدیم که من شخصا آن را نهایی توصیف می‌کنم. ما توافق کردیم که اقلیم کردستان روزانه ۲۵۰ هزار بشکه از نفط استخراج شده در این اقلیم را به شرکت نفت عراق موسوم به "سومو" تحویل دهد و در مقابل دولت فدرال موظف به پرداخت حقوق کارمندان دولت اربیل و سهم کردستان عراق از بودجه دولت فدرال است.

وی گفت این توافق از سال آتی میلادی اجرا می‌شود.

به گفته الغضبان نشست دیگری روزهای آتی با حضور نمایندگان اقلیم کردستان برای بررسی پیش نویس قانون بودجه و ارسال نتیجه به کابینه برای بررسی و تایید و سپس ارسال لایجه آن به پارلمان برای به رای گذاشتن آن و تبدیل به قانون برگزار خواهد شد.

دیار برواری،‌ عضو فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق نیز در گفت‌وگو با شبکه سومریه نیوز توافق اولیه میان بغداد و اربیل درباره پرداخت سهم اقلیم کردستان از بودجه دولت فدرال و حقوق کارکنان این منطقه در ازای پاره‌ای تعهدات نفتی از سوی اقلیم کردستان را تایید کرد.

وی در این باره گفت: سفرهای متعدد و متقابلی از سوی هیئت‌های بغداد و اربیل با هدف دستیابی به توافقات نهایی در حل اختلافات انجام شده است.

برواری تصریح کرد: این توافق دستاوردی مثبت و مهم هم برای کردستان عراق و هم برای وزیر نفت و دارایی دولت مرکزی در حل مشکلی مهم است که می‌تواند بر تصویب بودجه سال آتی دولت فدرال تأثیر بگذارد.

عضو فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در ادامه اظهار کرد: این توافق دیدارهای مداوم دیگری را میان هیئت‌های دولت فدرال و اقلیم به همراه خواهد داشت تا دو طرف به ایده‌ها و دیدگاه‌های واضح‌تری برای دستیابی به راه حل‌های رضایت‌بخش در راستای منافع ملت عراق و کردستان دست یابند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.