به گزارش تاس، سرگئی ریابکوف که به چین سفر کرده است عصر امروز چهارشنبه با انتقاد دوباره از آمریکا به دلیل رویکرد این کشور در خصوص پیمان‌های بین‌المللی، افزود: ما به دورانی نزدیک می‌شویم که شرایط به سادگی می تواند غیرقابل بازگشت شود و توافق فعلی به سادگی فروبپاشد، ما با رویکرد آمریکا  وبرخی دیگر از کشورها در این زمینه مخالف هستیم و بارها مواضع خود را آشکارا اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: به تازگی شاهد آن هستیم که مواضع تروئیکای غربی (انگلیس، فرانسه و آلمان) در قبال ایران تندتر شده است، ما در این زمینه با طرف‌های اروپایی هم صدا نیستیم چرا که مسبب مشکلات را آمریکا می دانیم.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از ریابکوف نوشته است: ایران در شرایط فشار و باج‌گیری ایجاد شده از سوی آمریکا، راه دیگری جز کاهش تدریجی تعهدات برجامی خود ندارد.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ در پی کوتاهی طرف‌های برجام در حمایت از حقوق تصریح‌شده کشورمان ذیل برجام و مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، برخی اقدامات خود در ارتباط با برجام را متوقف خواهد کرد.

از آن زمان تاکنون ایران در چهار مرحله به کاهش تعهدات هسته‌ای خود اقدام کرده و به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده است که دیگر حاضر به اجرای یکجانبه برجام نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.