حسین مرعشی کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب، درباره افزایش قیمت بنزین که بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی کشور اتخاذ شده، اما تنها دولت در حال تخریب شدن است، گفت:‌ دولت اعلام کرده است که همه پولی که از افزایش قیمت حاصل می‌شود را به شکل یارانه دوباره به مردم باز گردانده و به حساب خانوارها واریز می‌کند و دولت دنبال تامین کسری بودجه از این محل نیست.

وی با بیان اینکه اگر قرار نیست از محل افزایش بنزین پولی به دست بیاوریم، پس چرا اقتصاد کشور را وارد شوک جدید می‌کنیم، تصریح کرد: از لحاظ کارشناسی افزایش قیمت بنزین، امر پذیرفته شده‌ای است، اما اینکه منابع آن را به سبک یارانه‌های آقای احمدی‌نژاد تامین کنیم و دوباره دولت یک تعهد جدیدی برای خودش درست کند، از نظر اجتماعی و اقتصادی اقدام پسندیده‌ای نیست.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی یادآور شد: همیشه پیشنهادم این بوده که نرخ بنزین باید تدریجی افزایش پیدا کند اما نه برای تامین هزینه‌های جاری دولت و افزایش یارانه‌ها، بلکه برای عمران کشور، تقویت شبکه حمل و نقل ریلی، حمل و نقل عمومی و تقویت جایگاه متروها در شهرها؛ بنابراین افزایش تدریجی و استفاده از منابع آن برای توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی کار درستی است.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه کشور چند معضل مشخص دارد، گفت: نخست اینکه قیمت‌ها واقعی نبوده و دوم اینکه در حال هدر دادن منابع هستیم. بعد هم اینکه پس‌انداز ملی کم بوده و تمرکز منابع برای ساخت و توسعه ایران و ایجاد اشتغال ضعیف است.

وی با بیان اینکه اگر قرار است این پول را از مردم بگیرند و دوباره به مردم بدهند نتیجه آن مشکلات اقتصادی  آینده می‌شود، در مورد هجمه‌هایی که به دولت می‌شود، گفت: به هر حال دولت هم در این کار دخیل بوده و هر کسی مسئولیتی بر عهده دارد بدیهی است که به آن حمله هم می‌شود. ما به اندازه کافی نهاد مقدس و غیرقابل انتقاد داریم، دولت را دیگر وارد این ماجرا نکنید.

مرعشی درباره پذیرفتن کنوانسیون‌هایی همچون لوایح چهارگانه و نرفتن به سمت افزایش نرخ بنزین، گفت:‌ حضور در این کنوانسیون‌ها حتما جزء لوازم است اما مساله صفر و صد نیست، یعنی بگوییم با پیوستن به این کنوانسیون‌ها خیلی مشکل پیدا می‌کنیم یا همه مشکلاتمان حل می‌شود، اینگونه نیست بلکه طیفی از اثرگذاری وجود دارد.

عضو حزب کارگزاران سازندگی در پایان خاطرنشان کرد: پیوستن ایران به این کنواسیون‌ها جزء لوازم اداره کشور است اما به معنی این نیست اگر به آنها پیوستیم همه مشکلات از جمله ضعف مدیریت‌های داخلی و تحریم‌های بین‌المللی حل می‌شود، بنابراین جز لوازم کار است اما صد مشکل دیگر هم وجود دارد.

مردم به ما بی اعتماد شده‌اند

همچنین ایلنا نوشت؛

قاسم میرزایی نیکو نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره اعتراضات مردم و حوادثی که در پی افزایش قیمت بنزین رخ داد، گفت: ابتدا باید تسلیت گفت. این حادثه خیلی تلخی برای همه بخش‌ها و آحاد ملت در تمام طبقات و نهادهای لشکری و کشوری و مردم بود.

وی با اشاره به مدت زمان فاصله حوادث مشابه طی ۱۰ سال اخیر گفت: فاصله حوادث قبلی از ۸۸ تا ۹۶ بود یعنی دو حادثه ۸ سال فاصله داشتند ولی فاصله واقعه اخیر از ۹۶ تا ۹۸ بود یعنی تنها دوسال از هم فاصله داشت و این مدت زمان خیلی کم شده است. این خود نشان‌دهنده مسائل نو است و نیازمند تحیل‌های جدید است که باید به آن پرداخت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مهمترین مساله شکاف‌ اجتماعی است که به وجود آمده و بستر این شکاف اجتماعی و طبقاتی را در جریان اجتماعی به وجود آورده است. فرمایشات دستوری و تظاهرات ضدتظاهرات یا انواع این اقدامات راهگشای این مسائل نیست بلکه باید با آن مبناهای اصلی که این حادثه را رقم می‌زند، برخورد کرد.

میرزایی نیکو اظهار داشت: مساله دیگر بی‌اعتمادی به همه ماست کاری کردیم که مردم به ما بی‌اعتماد شده‌اند. نوع تبلیغات و نوع عملکرد ما و اقداماتی که می‌توانستیم در این بخش انجام دهیم در به وجود آمدن این بی‌اعتمادی موثر بوده است. مساله سوم امید مردم است. چه در سخنرانی‌هایمان در مجلس، چه در سخنرانی‌های ائمه جمعه و... بر ناامیدی دمیده شده تا امیدواری. این هم یکی از مسائل اصلی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.