به گزارش اسپوتنیک، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا، در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی با تاکید بر اینکه خصومت دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا نسبت به اتحادیه اروپا بی‌سابقه است، او را بزرگ‌ترین چالشی دانست که احتمالا این اتحادیه با آن روبه‌روست.

او در این مصاحبه گفت: «برای نخستین بار در تاریخ، یک رئیس‌جمهور در آمریکا هست که آشکارا مخالف اروپای متحد است. او از برگزیت پشتیبانی کرده و برای تجزیه اتحادیه اروپا دعا می‌کند.» تاسک که دوره خدمتش در پایان ماه جاری میلادی به اتمام می‌رسد، گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا جدا اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند و درحالی‌که این اتحادیه بر سر برگزیت دچار تردید است و پارلمان اروپا از لحاظ سیاسی پراکنده شده، آرزو دارد که این اتحادیه شکست بخورد.»

رئیس شورای اتحادیه اروپا در ادامه، ضمن آنکه ترامپ را «بزرگ‌ترین مشکل احتمالی» برای این اتحادیه توصیف کرد، گفت: «او (ترامپ) از برگزیت حمایت کرده و برای تجزیه اتحادیه دعا می‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا بار‌ها و بار‌ها از اتحادیه اروپا بد گفته و آن را دشمن معرفی کرده است. در مصاحبه‌ای که در ژوئیه ۲۰۱۸ با شبکه «سی‌بی‌سی» آمریکا داشت، وقتی از او خواسته شد بزرگ‌ترین دشمنان و رقیبان کشور را در سطح جهانی معرفی کند، گفت: «تعداد دشمنان زیاد است» و برای اولین بار، نام اتحادیه اروپا را در فهرست دشمنان آورد. او بار‌ها به پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که گفته بود اعضای اتحادیه اروپا باید برای ایجاد یک نیروی نظامی متحد با یکدیگر همکاری کنند تاخته و از آن به شدت انتقاد کرده است.

در خصوص برگزیت نیز رئیس جمهور آمریکا آشکارا از خروج انگلیس از این اتحادیه حمایت کرده است و از ترزا می، نخست وزیر پیشین انگلیس، می‌خواست مواضع سخت‌تری را در برابر بروکسل اتخاذ کند. او حتی پیشنهاد کرد که  «ترزا می‌» به جای مذاکره درباره برگزیت، از اتحادیه اروپا شکایت کند. در بسیاری از موارد، رئیس‌جمهور آمریکا از مزایای توافق تجاری میان این کشور و انگلیس پس از برگزیت حمایت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.