«عدنان الزرفی» رئیس فراکسیون «النصر» در پارلمان عراق روز پنجشنبه آتش زدن کنسولگری ایران در استان نجف را توطئه‌ای علیه اعتراضات مسالمت آمیز در عراق توصیف کرد.

الزرفی در توییتر نوشت: «آتنش زدن کنسولگری ایران در نجف توطئه‌ای علیه اعتراضات مسالمت آمیز و علیه معترضان انقلابی است و هدف از آن به هم ریختن کارت‌ها و تأثیرگذاری بر قدرت تصمیم نجف اشرف است.»

به نوشته وبگاه خبری «بغداد الیوم»، رئیس فراکسیون النصر پارلمان عراق شب گذشته خواهان تحقیق درباره تلاش‌ها برای ایجاد شکاف امنیتی در استان نجف اشرف شد.

«سلام هادی» عضو ائتلاف «سائرون» هم امروز گفت: «آتش زدن نهادها و حمله به نیروهای امنیتی کار گروهی نفوذی است که می‌خواهد روند اعتراضات مسالمت آمیز را منحرف کند.»

هادی گفت: «خرابکاری و رفتارهای غیرقانونی و منافی قانون که همزمان با تظاهرات‌ها رخ می‌دهد کار عده‌ای نفوذی است که تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «معترضان مسالمت‌جو و انسان‌های عاقل دست به خرابکاری نمی‌زنند بلکه با حفظ آرامش خواسته‌های برحق و قانونی خود را پیگیری می‌کنند.»

به عقیده این عضو ائتلاف سائرون، آتش زدن نهادها یا حمله به نیروهای امنیتی رفتارهایی است که اصلا ربطی به اسلام یا جامعه عراقی ندارد. وی گفت نفوذی‌ها می‌خواهند با این کارها کشور را خراب کنند.

«زهیر الشعلان» استاندار الدیوانیه عراق هم گفته است: «گروهی متشکل از افراد کم و سن سال که زیر ۱۶ سال سن دارند می‌خواهند اعتراضات در این استان را منحرف کنند.»

«صاب خدر» عضو دیگر پارلمان عراق هم حوادث خشونت آمیز در عراق را سرآغاز خطرناکی برای هرج و مرج اوضاع در این کشور و رسیدن آن به مرحله ای دانست که با زمان حمله داعش توفیری ندارد.

وی از طبقه سیاسی و مرجعیت و معترضان خواست عراق را از بن بست تاریکی که در آن گرفتار آمده بیرون ببرند.

چهارشنبه شب، گروهی از مهاجمان نقابدار که به گفته منابع محلی از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و این ساختمان را آتش زدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.