خبرگزاری رویترز،‌ کره‌شمالی پنجشنبه (هفتم آذرماه) دو موشک کوتاه‌برد به سمت آب‌های ساحل شرقی‌اش شلیک کرد که چهارمین آزمایش "سیستم پرتاب راکتی فوق‌العاده بزرگ" آن بود و کیم جونگ اون از این آزمایش ابراز "رضایت" کرد. پس از تحرکات کره‌شمالی، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت، پرتاب موشکی پیونگ‌یانگ تهدیدی علیه ژاپن و جامعه بین‌المللی است و توکیو این شرایط را با همکاری شرکایش مورد بررسی قرار می‌دهد.

آژانس خبری «کی‌سی‌ان‌ای» کره‌شمالی به نقل از معاون مدیرکل دفتر امور ژاپن در وزارت خارجه کره‌شمالی گزارش داد: «می‌توان گفت که شینزو آبه یک "ابله" در جهان و "احمق‌ترین" مرد شناخته‌شده در تاریخ است چرا که او نمی‌تواند با دیدن تصویر همراه گزارش، یک موشک شلیک‌شده از سامانه راکتی چند منظوره را تشخیص دهد. آبه ممکن است در آینده نزدیک و مقابل چشمانش ببیند که یک موشک بالستیک واقعی چیست.»

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره‌شمالی را از شلیک موشک‌های بالستیک و استفاده از این نوع فناوری‌ منع می‌کند اما کره‌شمالی این محدودیت را به عنوان نقض حق دفاع از خود رد کرده است. پیونگ‌یانگ اوایل نوامبر هم از سخنان انتقادی نخست‌وزیر ژاپن انتقاد کرده بود. در آن زمان توکیو اعلام کرد، آنچه که کره‌شمالی در ۳۱ اکتبر آزمایش "پرتابه راکتی چند منظور فوق‌العاده بزرگ" توصیف کرد، احتمالا موشک‌های بالستیک است که نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد به حساب می‌آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.