رویترز گزارش داد،‌ دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پنجشنبه در سفری اعلام‌نشده به پایگاه هوایی بگرام در افغانستان رفت و این تنها دومین سفر او در دوران ریاست جمهوری‌اش به یک منطقه جنگی بوده است. او در میهمانی شام با بوقلمون از سربازان آمریکایی پذیرایی کرد و پیش از آن که بگوید آمریکا و طالبان امیدوار به از سر گیری مذاکرات صلح هستند، با سربازان عکس یادگاری گرفت.

شاید تعجب‌برانگیزترین جنبه این سفر ۳۳ ساعته که به گفته سخنگوی کاخ سفید چند هفته برای برنامه‌ریزی آن زمان صرف شده بود، موفقیت دولت واشنگتن در مخفی نگه داشتن آن تا اندکی پیش از خروج این رییس جمهوری از افغانستان برای بازگشت به آمریکا بود. کاخ سفید در این خصوص صرفا به حلقه بسیار نزدیکی از مقامات آمریکایی اطلاع داد.

روز سه‌شنبه، ترامپ طبق برنامه قبلی به اقامتگاه مارالاگو در فلوریدا سفر کرد و خبرنگارانی هم که همیشه او را در تمامی سفرها همراهی می‌کنند، کنارش بودند. هنگامی که این خبرنگاران طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته منتظر حضور او برای کنفرانسی تلفنی با سربازان در عصر پنجشنبه بودند، متوجه شدند که او به افغانستان سفر کرده است تا شخصا با آنان دیدار داشته باشد.

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید عصر چهارشنبه در هواپیمای ریاست جمهوری در توضیح دلیل مخفی‌کاری کاخ سفید درباره اقدام واقعی ترامپ به گروه کوچکی از خبرنگاران گفت: «آنجا منطقه‌ای خطرناک است و او می‌خواهد از سربازان حمایت کند.»

تنها چند ساعت پیش از آن، گروه دیگری از خبرنگاران به صورت محرمانه در پارکینگی در نزدیکی پایگاه اندروز در خارج از واشنگتن گردهم آمدند که محل معمول خروج ترامپ است و از آن جا با ون به داخل این مجموعه منتقل شدند. پیشتر به آنان اطلاع داده شد که ترامپ به طور مخفیانه به محلی افشا نشده سفر خواهد کرد.

به محض ورود آنان به این پایگاه، تمامی گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند که ممکن بود سیگنالی را مخابره کنند، ضبط شد و دست‌کم تا دو ساعت پس از ورود ترامپ به بگرام به آنان تحویل داده نشد.

به گفته گریشام، طی این پرواز ۱۳ ساعته هیچ یک از سرنشینان هواپیمای ریاست جمهوری از جمله کارکنان کاخ سفید به تلفن‌هایشان دسترسی نداشتند. چراغ‌های کابین هواپیما اغلب خاموش و کرکره پنجره‌های هواپیما در طول سفر بسته بود.

کریسمس گذشته هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا در سفر به عراق در آسمان انگلیس توسط یک رهگیر هواپیما رصد شده و عکسی از این هواپیما در توییتر منتشر شد. بسیاری با توجه به سکوت توییتری ترامپ، گمانه‌زنی‌هایی درباره سفر او به یک منطقه جنگی مطرح کردند.

گریشام گفت، این بار کاخ سفید تدابیری را برای ادامه توییت‌های ترامپ در طول این سفر در نظر گرفت و حین سفر هوایی او پست‌هایی برای تبریک عید شکرگزاری منتشر شد. او در سخنرانی‌اش در بگرام گفت: «شام شکرگزاری بسیار خوبی داشتیم. فکر می‌کردم قرار است جای دیگری این مراسم شام را برگزار کنم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.