امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش ( نداجا) صبح شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای این نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین اظهار کرد: توافقات و طرح‌ریزی برگزاری این رزمایش طی ماه گذشته با حضور عناصری از نیروهای دریایی ۳ کشور انجام شد. این رزمایش در ماه آینده با اقتدار در آب‌های اقیانوس هند برگزار خواهد شد.

وی گفت: هدف از برگزاری این رزمایش دستیابی به امنیت جمعی و کمک به تحکیم امنیت در منطقه شمال اقیانوس هند است که امروز شاهد اتفافاتی از قبیل دزدی دریایی است.

فرمانده نداجا همچنین درباره آخرین وضعیت ناوشکن دماوند با بیان اینکه این ناوشکن تا پایان سال به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد، خاطرنشان کرد: ناو شکن دماوند  الان به آب انداخته شده و تاکنون عملیات تعادل و پایداری آن نیز انجام شده و نصب تجهیزات به سرعت درحال انجام است.

امیر خانزادی با اشاره به آغاز عملیات احیای ناوشکن دماوند از ۲ سال قبل، ادامه داد: این ناوشکن که پیشتر طی ۱۲ سال ساخته شده بود، کار ساخت آن در مدت حدود دو سال به اتمام رسیده است و از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار است. اشکالاتی که به لحاظ طراحی متناسب با دریای خزر لازم بود اعمال شود، به طور کامل انجام شده است. الان آبخور شناور به دلیل تغییراتی که در سامانه رانش انجام شده، کاهش پیدا کرده و این بدان معناست که در آب‌های کم عمق‌تر هم می‌تواند حضور یابد.

وی ادامه داد: موتورخانه تغییرات جدی داشته و از یک موتورخانه متمرکز به دو موتورخانه به شکل پراکنده کار را پیش بردیم و این شناور ۴ موتور برای سامانه رانش و ۴ شافت مستقل در اختیار دارد؛ این سیستم قابلیت مانور بسیار بالایی  را در اختیار ناوشکن دماوند قرار می‌دهد و از طرفی رو سازه تغییراتی جدی داشته و متناسب شده با نیازهای روز عملیات در دریا دکل‌ها تغییراتی پیدا کرده و آماده شده برای نصب رادار جدید چشم عقاب که این رادار به نوعی همه رادارهای دیگر را در خود یکپارچه می‌کند و رادارهای دیگر از سطح عرشه جمع آوری می‌شوند. این ناوشکن به شیوه‌ای موشک های عمود پرتاب مجهز خواهد شد.

فرمانده نداجا با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی های دفاعی این نیرو خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه تعدادی از محصولاتی که نداجا طی یک سال گذشته به آن‌ها دستیابی پیدا کرده در معرض نمایش عمومی قرار گرفته که از جمله آنها موشک جاسک ۲ است؛ این موشک که از طریق زیردریایی از اعماق دریا شلیک می‌شود، کاملا بومی است.

امیر خانزادی با بیان اینکه فناوری ساخت موشک جاسک پیشتر بدست آمده بود، اظهار کرد: آنچه که اهمیت دارد پرتاب موشک از زیردریایی است که امروز محقق شده است. چند مورد آزمایش انجام شده و امروز این موشک در مراحل تولید انبوه قرار  گرفته و همه زیردریایی‌های ارتش به این موشک مجهز خواهند شد؛ این موشک دست بلندی را برای نیروی دریایی در زیر سطح ایجاد می‌کند تا بتواند دشمن را در دور دست‌ها مورد هدف قرار دهد و قطعا برای دشمن یک غافل‌گیری جدی است.

وی افزود: جاسک ۲ قابلیت نصب بر روی همه زیر سطحی ها را دارد و برد آن در آینده به میران قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین پروژه دیگری را تحت عنوان جاسک۳ را که تنوع بیشتری از ظرفیت های موشکی را برای زیر دریایی ها ایجاد میکند، در دست اقدام داریم که به موقع درباره آن صحبت خواهیم کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره زمان اعزام ناوگروه های ارتش ایران به خلیج مکزیک نیز اظهار کرد: در حال حاصر آمادگی اینکه ناوگروه‌های‌مان در دریاهای آزاد حضور داشته باشند و در اقیانوس های جهان دریانوردی کند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در این آبها به احتزاز درآورند، وجود دارد و از این بابت محدودیتی وجود ندارد. اینکه دریاهای آزاد جهان در اختیار همه ملت‌هاست و آن ها می‌توانند در دریاهای آزاد دریانوردی کنند یک اصل است.

امیر خانزادی گفت: در هر بندری که کشورهای دوست از ما برای بازدید و حضور دعوت کنند، حتما حضور خواهیم یافت و به هیچ عنوان هم مهم نیست چه این بندر در خلیج مکزیک یا فنلاند است، یا در هر نقطه دیگر از آبهای بین المللی قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.