این اظهارات احتمالا مورد مخالفت اکثر اعضای اوپک قرار می‌گیرد که قصد دارند در دیدار رسمی با کشورهای غیراوپک توافق تولید جدیدی را منعقد کنند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه مدت سه سال است که با هدف متعادل کردن بازار و تقویت قیمت‌های نفت، سیاست تولیدشان را هماهنگ کرده‌اند.

توافق فعلی برای محدودیت عرضه ۱.۲ میلیون بشکه در روز که از اول ژانویه سال ۲۰۱۹ به اجرا گذاشته شده است، قرار است در مارس سال ۲۰۲۰ به پایان برسد.

خبرگزاری تاس به نقل از نواک نوشت: هنوز زود است درباره تمدید توافق کاهش تولید صحبت کنیم. این توافق تا اول آوریل اجرا خواهد شد و اکنون در نوامبر هستیم. چرا باید در نوامبر سوالاتی درباره ماه آوریل بپرسیم؟

به گفته منابع آگاه روسیه و اوپک، روسیه احتمالا از تولیدکنندگان اوپک پلاس درخواست خواهند کرد در نحوه محاسبه تولید این کشور تغییراتی داده شود و تولید میعانات در ارزیابی میزان تولید نفت خام این کشور لحاظ نشود.

بر اساس گزارش رویترز، نواک گفته است تولید میعانات گازی هفت تا هشت درصد از کل تولید نفت روسیه را تشکیل می‌دهد.

برخلاف عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان عضو اوپک، روسیه میعانات که نوع فوق سبک نفت خام است و در زمان تولید گاز استخراج می‌شود را هم در آمار تولید نفت خام خود حساب می‌کند. در گذشته این شیوه مشکلی نداشت اما اکنون که روسیه میادین گازی جدیدی در قطب شمال و شرق سیبری راه‌اندازی کرده و خط لوله گازی جدیدی را با چین می‌گشاید، تولید میعانات گازی هم افزایش پیدا می‌کند. این به معنای عدم پایبندی به توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیراوپک خواهد بود و روسیه بر آن است تا از چنین اتفاقی اجتناب کند.

روسیه از سال ۲۰۱۷ با وجود رونق تولید نفت آمریکا، همراه با اوپک تولید نفتش را محدود کرده تا از قیمت‌ها پشتیبانی کند. این کشور برای سال ۲۰۱۹ موافقت کرد تولیدش را به میزان ۲۲۸ هزار بشکه در روز محدود کرده و به حدود ۱۱.۱۸ میلیون بشکه در روز برساند. با این حال تولید روسیه امسال به طور میانگین ۱۱.۲۵ میلیون بشکه در روز بوده که به معنای تولید ۷۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه توافق شده با اوپک بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.