در ادامه نشست خبری علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، او به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. لاریجانی در پاسخ به اینکه با توجه به حضور طولانی مدتی که در مجلس داشته است، ارزیابی‌تان از نقش و اختیارات مجلس در زمینه قانون‌گذاری و تصمیم گیری چیست؟ و پاسخ تان به انتقادات درباره شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تصمیماتی که سران قوا در این جلسات می گیرند، گفت: اینکه یک نهادی امام فرمودند در راس امور است به معنای این نیست که در همه امور دخالت می کند، بالاترین مقام در کشور رهبری است، ایشان در همه امور دخالت می کنند؟ نه ایشان مسیر را مشخص می‌کنند.

وی افزود: سپس مجلس است که ریل گذاری انجام می دهد، در راس امور بودن یعنی یک مرتبه پایین تر از رهبری ریل گذاری کنیم. به نظرم مجلس دهم ظرفیت خیلی خوبی دارد و تنوع افکار بیشتر از مجالس قبلی است و این کمک می کند که آرا مردم در مجلس بیان شود.

رئیس مجلس گفت: اینکه نهادهای دیگری هستند، خب برخی از این نهادها زمان امام هم بودند، مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و... تا آنجا که اطلاع دارم و در جلسات شرکت می کنم از زمانیکه آقای روحانی رییس جمهور شد انصافا خیلی دقت می کنند سایر نهادها قانون گذاری نکنند، البته ما هم نمی گذاریم این اتفاق صورت بگیرد. قبلا اما اینطور نبود و نهادهای دیگر قانون گذاری می کردند، مثلا در شورای عالی فضای مجازی بیشتر سیاست گذاری در این حوزه انجام می شود.

وی گفت: مشکلی در مورد مجمع و هیات نظارت وجود دارد، زمانیکه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودند که هیات نظارتی تشکیل شد و بیشتر جنبه مشورتی داشت و اگر بحث تصمیم گیری بود مجمع تصمیم می گرفت. فکر می کنم اصولا بحث سیاست های کلی و ارزیابی آن در یک امتداد زمانی امکانپذیر است و نقطه ای نیست. مثلا اگر ما چابک سازی دولت را مدنظر قرار می دهیم به این معنا نیست که بیمارستان دولتی ساختیم برایش خدمه و عوامل در نظر نگیریم. این مسئله یک مشکلی است که باید حل شود و ما هم در حال بحث هستیم، مخصوصا سیاست های کلی که رهبری برای قانون گذاری قید کردند، ذکر کردند که مرزها را برای قانون گذاری مشخص کنید.

رئیس قوه مقننه گفت: لذا من فکر می کنم مجلس دهم هم مانند دوره های گذشته است، ممکن است در مورد شورای هماهنگی سران قوه نظر شما وجود داشته باشد اما این موضوع موقتی است و رهبری بنا به شرایط فعلی کشور دستور تشکیل این شورا را دادند و هرگز بنا نیست این شورا جایگزین مجلس شود.

رییس مجلس سپس درباره رویکرد مجلس در زمینه سیاست های کلی که رهبر انقلاب فرمودند، پاسخ داد: یک بخش هایی از سیاست های کلی که رهبری فرمودند قبلا هم در ملاقات هایی که با نمایندگان داشتند در حال انجام است مانند مکانیزم های نظارتی بیشتر و... برخی احتیاج به حد و مرزها را مشخص کردن و نظام های ارزیابی برای قوانین دارد. من خودم جلسه ای با معاونت حقوقی دولت، قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجمع گذاشتم و کمیته کارشناسی ایجاد شد و منتظر نتایج آن کمیته برای تعیین حد و مرزها هستیم.

لاریجانی در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مجلس دهم حاضر است سهم خود را در اصلاح بودجه ایفا کند و بخش نظارت را تقویت و از دولت در تخصیص هدفمند منابع حمایت کند؟ توضیح داد: «اصلاح ساختار بودجه به بخش های مختلف کشور مربوط است و اگر به یاد داشته باشید سال گذشته رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در شورای هماهنگی سران قوا قرار دهند.»

او ادامه داد: «تقریبا در سه دوره ای که من در مجلس بودم، تغییرات لایحه بودجه در مجلس حدود پنج درصد است. برخی موارد ممکن است کیفی باشد مثلا ما در زمینه بخش کشاورزی و آبیاری تحت فشار به انجام آن اصرار داشتیم ولی اینکه در کلان کل لایحه را تغییر عمده دهیم، اینطور نبوده است. اصلاح ساختار لازم است و ابتدا باید در دولت اتفاق بیفتد تا لایحه ای که می دهد با ساختار اصلاح شده منطبق باشد، قطعا اگر حرف معقول و سنجیده داشته باشند ما قبول خواهیم کرد، بخش هایی را قانون اساسی مشخص کرده است مثلا پیشنهادی برای بودجه دو ساله ارائه شد که خلاف قانون اساسی بود و ما قبول نکردیم.»

لاریجانی تاکید کرد: «ما اصراری بر گسترش ردیف ها نداریم، اینکه فرمودید برخی از دستگاه ها لابی می کنند، ممکن است برخی از دستگاه ها با دولت به نتیجه نرسند و به کمیسیون های تخصصی مراجعه کنند و این مسئله عیب نیست.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.