علی لاریجانی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران درباره بررسی موضوع یارانه‌ها در مجلس گفت: کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر هستند و جلساتی را با نهادهای مربوطه برگزار کردند و بر روند اجرای امور نظارت می‌کنند، جلسه‌ای هم در صحن مجلس داشتیم و نظر نمایندگان را جویا شدیم. این امر مستمر است و نیازمند پیگیری است، در کلان باید رابطه عرضه و تقاضا را تنظیم کرد که مشکلات پیش نیاید، نظارت‌هایی که باید صورت بگیرد نیازمند بررسی است، همچنین پیشنهاد شد تا از بسیج در این زمینه استفاده شود تا با آموزش‌های لازم در زمینه اجرای این هدف کمک کنند.

او ادامه داد: قانون به دولت اختیار داده است که در این مدت، یارانه‌هایی که مربوط به انرژی است از شفاف کند، به چه قیمتی هم برسد مشخص شده است. محل مصرف آن هم در قانون مشخص است. مشکل این است که حجم زیادی یارانه در کشور توزیع می‌شود و ایران در مصرف انرژی رتبه اول را در سال ۲۰۱۵ داشته است و یارانه انرژی را از جیب مردم اما غیرعادلانه توزیع می‌شود و در زمینه بنزین این مسئله ناعادلانه بودن هم مشخص است.

لاریجانی همچنین گفت: قانون در زمینه توزیع یارانه اختیار را به دولت داده است و دولت هم گفت پیشنهاد خود را مطرح کرد، این مسئله در مجلس هم بیان شد و ما هم در سال ۹۵ جلسه ای درباره یارانه‌ها داشتیم و نتیجه این بود که میزان بسیار زیادی یارانه در کشور به شکل غیرعادلانه توزیع می‌شود، بنابراین پیشنهادهایی دادند و در مجلس هم مطرح شد، مثلا در مورد بنزین چطور می‌شود این یارانه را عادلانه کرد، یک پیشنهاد در مورد بنزین این طرح فعلی بود که اجرا شد.

او درباره جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم گفت: آنچه در شورا مطرح شد دو وجه داشت، یک وجه مشورتی و یک وجه تصمیم گیری، وجه مشورتی در مورد نرخ‌ها بود که به عهده دولت بود و چون رهبری گفتند مشورت کنید، پس از مشورت اعلام شد. آنچه تصمیم گیری شد این بود که چون منابع موجود اندک است، تصویب شد به جای ۵۰ درصد، کل منبع موجود را با اجازه رهبری به مردم بدهند.

لاریجانی سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به سخن رییس جمهور مبنی بر بی‌اطلاعی از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، نظر سران سه قوه درباره اجرای طرح چه بوده است؟ گفت: به نظرم آنچه رهبری معظم در درس خارج فقه خود فرمودند، کاملا حق بود، اما حواشی که مطرح می‌کنند موضوع دیگری است. من از زمان اجرای طرح مطلع بودم و پنجشنبه هم با آقای رحمانی فضلی راجع به برخی از مشکلات این امر صحبت کردم، البته من سه شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان درباره اجرای این طرح گفتم. به این نکته توجه بفرمایید که دولت می‌توانست طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها این کار را انجام دهد، اما به خاطر شرایط و حساسیت‌ها درباره اجرای طرح مشورت کرد، اما پیشنهاد از سوی دولت بود، آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که به جای ۵۰ درصد، تمام منابع به مردم تعلق بگیرد.

او ادامه داد: به نظرم اقناع عمومی لازم بود و هنوز هم به آن احتیاج است و شما اهالی رسانه باید در این زمینه کمک کنید.

لاریجانی در پاسخ به اینکه ارزیابی‌اش از اعتراضات اخیر عراق چیست، گفت: من فکر می کنم با حضور حضرت آیت الله سیستانی و رهبری جامع ایشان در عراق ما نگرانی نداریم و ایشان خوب بر این مسئله وقوف داریم، آن زمان که آمریکایی‌ها داعش را پشتیبانی کردند تا عراق را بگیرد ما نگران بودیم و کمک هم کردیم اما در این زمینه ما با حضور ایشان نگرانی نداریم و هر زمان کمکی بخواهند آماده هستیم.

او ادامه داد: عراق را متحد طبیعی خود می‌دانیم، اما نگرانی نداریم چون رجال سیاسی و مذهبی بسیار پخته‌ای در عراق هستند، به طور ویژه آیت الله سیستانی که خود می‌توانند این مسایل را مدیریت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.