این روزها اینستالیشن، پرفورمنس و عکس و چیدمان روی آیینه مهدی منصوری لحظات متفاوتی در گالری گلستان پدید آورده است، از جمله اینکه هر شب ساعت ۷ عصر چراغ‌های گالری گلستان برای نیم ساعت خاموش می‌شود.

«ابر انسان»، عنوان کنجکاوی برانگیزتازه‌ترین مجموعه آثار مهدی منصوری است، او که عکاس شناخته می‌شود، در تجربه تازه‌اش اینستالیشنی جالب دارد که در ویترین گالری گلستان چیدمان شده و هر شب ساعت ۷ چراغ‌های گالری گلستان به مدت نیم ساعت خاموش می‌شود تا این اثر که روایتی معناگرا از کهکشان ابر انسان است به چرخش و گردش درآید.

اما آنچه بدو ورود توجه مخاطبان را جلب می‌کند، حضور شخصیت‌های شناخته شده در عکس و چیدمان‌های این هنرمند جوان است: لیلی گلستان، علیرضا سمیع‌آذر، الناز شاکردوست، پویا آریانپور، صنم حقیقی، حوری قویمی ... البته فیگور این شخصیت‌ها چنان در فرم آثار غرق است که مخاطب برای یافتن هر یک باید در هر اثر جستجوگری کند.

وجه اشتراک همه آثار مهدی منصوری در «ابر انسان»، استفاده از آیینه است. این اشتراک حتی در رابطه با گوی‌هایی که با رنگ‌های مختلف آرایه شده‌اند و در ویترین گالری گلستان خودنمایی می‌کنند هم به چشم می‌خورد. گوی‌هایی که بستر روایت اینستالیشن هستند و روی آن‌ها آثاری از رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. یک شمع نیز در لابه‌لای گوی‌ها روشن است.

در قسمت دیگری از نمایشگاه، تابلویی با نام تعادل را می‌بینید که در این اثر دو نفر دیده می‌شوند که روی زمین وارونه خوابیده‌اند و گوی‌های آئینه‌ای مشکی در دست دارند. در تابلو دیگری با عنوان زایش، دو نفر جنین‌وار در خود مچاله شده‌اند و باز هم گوی‌های آئینه‌ای را در آغوش گرفته‌اند و چهره مانکنی هم در میان تصویر به چشم می‌خورد و اطراف اثر به طرحی از موزائیک‌های سنتی مزین است. بستر آیینه‌ای تمام آثار سبب می‌شود مخاطب خود را در متن هر اثر ببیند همین چالش تازه‌ای برای او می‌آفریند.

لیلی گلستان، مدیر این گالری در رابطه با تفاوت آثار مهدی منصوری نسبت به سایر هنرمندان گفت: «تفاوت او با دیگران در نوآوری در کارهای او است. او توانسته است سبکی را ابداع کند که پیش از این به این صورت وجود نداشته است.»

او همچنین در رابطه با وجه تفاوت نمایشگاه «ابر انسان» مهدی منصوری با نمایشگاه قبلش به نام «مادام باتر فلای» گفت: «نمایشگاه‌های قبلی همه عکس بودند اما همان عکس‌ها هم متفاوت بودند و نو آوری‌های زیادی در آن‌ها دیده می‌شد.»

«ابر انسان» منصوری تا چهارشنبه سیزدهم آذر در گالری گلستان دایر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.