کسانی که تاکنون یارانه و مبلغ حمایت معیشتی دریافت نکرده‌اند با سردرگمی هر روز به ادارات و سازمان‌های مختلف مراجعه می‌کنند و نمی‌توانند پاسخ مشخصی در این خصوص دریافت کنند.

با اعلام اجرای افزایش قیمت بنزین و واریز درآمد حاصل از آن به‌صورت بسته معیشتی به‌حساب مردم، سامانه ۶۳۶۹ برای ثبت نام جاماندگان این طرح اعلام شد. بر این اساس افرادی که خود را مستحق دریافت بسته معیشتی می‌دانند ولی این بسته حمایتی را دریافت نکرده‌اند با ثبت اعتراض، اجازه بررسی حساب‌های خود را به دولت داده تا در مراحل بعدی پرداخت مشمول این طرح شوند.

 

اعتراض به عدم دریافت یارانه نقدی

همزمان با اعلام ثبت‌نام جاماندگان بسته معیشتی،عده‌ای از افراد که پیش‌ از این یارانه دریافت نمی‌کردند یا یارانه آنها قطع‌ شده بود نیز خواهان دریافت یارانه نقدی شدند و به سازمان‌ها و ادارات مختلف مراجعه کردند. این افراد و خانوارها به چند گروه تقسیم می‌شوند که بر اساس قانون بودجه به برخی از آنها یارانه نقدی پرداخت نخواهد شد.

گروه اول: افرادی که از سال‌ها پیش انصراف داده یا از ابتدا یارانه نقدی دریافت نکرده‌اند و یا بیش از هشت ماه از قطع واریز یارانه نقدی آنها می‌گذرد.

گروه دوم: خانوارهایی که به دلیل تغییرات شناسنامه ای( طلاق، تولد، و...)  تعداد نفرات خانواده آنها تغییر کرده است.

گروه سوم: خانوارهایی که کمتر از ۸ ماه از قطع واریز یارانه نقدی آنها گذشته است.

بنابر اعلام‌سازمان هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه‌نقدی هیچ پیش‌بینی‌نشده است. یعنی خانوارهای گروه اول که تاکنون یارانه نقدی دریافت نکرده‌اند امکان ثبت‌نام مجدد و درخواست برای دریافت یارانه را ندارند و اصولاً سامانه یا مرکزی برای ثبت‌نام خانوارهای جامانده از یارانه نقدی تعریف‌نشده است. 

سازمان هدفمندی یارانه‌ها روز گذشته در خصوص ثبت‌نام افرادی که یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند اعلام کرد: درخواست بررسی مجدد و ثبت‌نام برای دریافت یارانه‌ای که در طرح حمایت معیشتی دولت تعریف‌ شده است، صرفاً در خصوص بسته حمایتی معیشتی حاصل از منابع سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین بوده و در سال جاری هیچ قانون و بودجه‌ای جهت پرداخت یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی به افراد غیرمشمول و یارانه اولی وجود نداشته و پیش‌بینی‌نشده است.

درخصوص خانوارهای گروه دوم، قطع واریز یارانه برای یک عضو خانوار به معنی تشخیص عدم نیازمندی آنها نیست و این خانواده‌ها می‌بایست با پیگیری روند قانونی معرفی‌شده برای طلاق، تولد یا وفات در دفاتر پلیس ۱۰ + یا ثبت‌احوال پیگیر واریز یارانه نقدی خود شوند.

برای خانوارهای دسته سوم که در چند ماه گذشته تحت عنوان عدم نیازمندی با قطع واریز یارانه نقدی مواجه شده‌اند، تنها مکانیسم پیش‌بینی‌شده ثبت اعلام نیازمندی است. پس‌ از این مرحله این افراد اجازه بررسی تراکنش‌های مالی خود را به دولت داده و با گرفتن پرینت حساب، در صورت احراز نیازمندی یارانه آنها مجدداً برقرار می‌شود.

فرآیند این کار به این صورت است که، سرپرستان خانواری که یارانه آنها قطع‌شده، پیش از ورود و ثبت اعتراض در سایت ثبت درخواست برقراری مجدد یارانه نقدی، باید منتظر دریافت پیامکی با سر شماره «یارانه» با متن خانوار شما مشمول حذف دریافت یارانه نقدی است باشند. سپس سرپرستان خانوار باید پس از دریافت این پیامک، با کارت شناسایی معتبر به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و پیامک دریافتی را ارائه دهند.

این افراد پس‌ از آن کد رهگیری به شماره سرپرست خانوار پیامک می‌شود و با مراجعه به نشانی yaraneh۱۰.mcls.gov.ir  و  واردکردن کد ملی سرپرست خانوار و کد ره‌گیری دریافت شده از دفتر پیشخوان اعتراض خود را ثبت کنند.

 

اعتراض به عدم دریافت بسته معیشتی

همان‌طور که گفته شد برای اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی (یارانه بنزین) باید با شماری گیری  # 6369 * با شماره سرپرست خانوار، کد ملی سرپرست خانوار را وارد کرده و پس از ثبت اعتراض منتظر دریافت پیامکی حاوی کد ره‌گیری باشید. پس از دریافت کد رهگیری با مراجعه به سامانه اعلام‌شده در پیامک یا دفاتر پیشخوان، اعتراض خود را نسبت به عدم دریافت بسته معیشتی اعلام‌شده و به دولت اجازه می‌دهید حساب‌های شما را بررسی کرده و در صورت احراز نیازمندی، بسته معیشتی دو ماه گذشته را یک‌جا به‌ حساب جاماندگان واریز خواهد شد.

 

سخنگوی طرح حمایت معیشتی دولت امروز گفت: کسانی که با ثبت‌نام در سامانه پیامک دریافت نکرده‌اند از صبح امروز (یازدهم آذرماه) فرصت دارند تا به‌جای کد رهگیری که تاکنون برای آنها ارسال نشده شماره‌ حسابی را که یارانه نقدی برای‌شان واریز می‌شود را به‌عنوان کد رهگیری در سایت Hemayat.mcls.gov.ir وارد کنند و از این طریق مراحل اعتراض خود را کامل کنند.

 

افراد سالمندی که دسترسی به سیم‌کارت شخصی ندارند هم می‌توانند برای ثبت درخواست خود شماره ملی و شماره‌حساب واریز یارانه نقدی را در سایت Hemayat.mcls.gov.ir وارد کنند.

 

مراجعه اشتباهی به سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی

برخی از خانوارهایی که مشمول دریافت بسته معیشتی نشده یا یارانه آنها قطع‌شده است، به‌ اشتباه یا باراهنمایی نادرست اشخاص دیگر به سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها مراجعه می‌کنند.

لازم به ذکر است که سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، هیچ نقشی در قطع یا واریز بسته معیشتی یا یارانه نقدی نداشته و وظایف کلان مدیریتی و بودجه‌ای استان‌ها را بر عهده‌دارند.

همچنین ذکر این مورد ضروری است که احراز نیازمندی بسته معیشتی برعهده وزارت تعاون و رفاه اجتماعی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.