به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، کینو گابریل، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای سوریه دموکراتیک و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مجددا در مناطق الجزیره (الحسکه، قامشلی، دیریک) و دیرالزور مستقر شده‌اند و همکاری مشترک برای پیگیری و تعقیب گروهک‌های تروریستی داعش، تقویت امنیت و ثبات، حمایت از اهالی این مناطق از حملات تروریستی و حفاظت از تمامی میادین نفت و گاز در مناطق مذکور ادامه می‌یابد.

گابریل ضمن تاکید بر ایفای نقش روسیه و ترکیه به عنوان دو کشوری که یادداشت تفاهمی درباره حل و فصل وضعیت شمال شرق سوریه امضا کردند، خاطرنشان کرد: ‌ثبات در شمال و شرق سوریه می‌طلبد که دو کشور ضامن برای تضمین روند آتش‌بس و گشایش مسیر بین‌المللی (M۴) همکاری کنند.

ترکیه نهم اکتبر عملیاتی تحت عنوان "چشمه صلح" را در سوریه علیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) به راه انداخت که این عملیات با محکومیت بین‌المللی مواجه شد. پیش از آغاز این عملیات، آمریکا از خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه خبر داد که چراغ سبزی برای آغاز عملیات ترکیه به حساب می‌آمد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز ۲۲ اکتبر در شهر سوچی تفاهم‌نامه‌ای در ۱۰ بند برای اقدام مشترک در راستای بهبود شرایط در شمال شرق سوریه، از جمله ملزم ساختن شبه‌نظامیان کُرد به عقب نشینی از یک به اصطلاح منطقه امن در اطراف مرز این کشور امضا کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.