«سلبریتی‌های میلیاردر مانند تمام سال‌های گذشته باز هم از پرداخت مالیات معاف شدند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند در حالی که دستمزد یک‌ سال برخی از سلبریتی‌ها رقمی معادل ٣٦‌سال کار یک کارمند مشمول پرداخت مالیات است. در‌‌ سال ٩٨ هر کارمند و کارگر با درآمد بیش از دو‌ میلیون و ٧٥٠‌هزار تومان در ماه یا ۳۰ میلیون تومان در ‌‌سال موظف به پرداخت مالیات است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که دستمزد برخی از سلبریتی‌ها به یک‌ میلیارد تومان در ‌سال می‌رسد. در این میان دستمزد برخی خوانندگان پاپ هم سر به فلک می‌کشد و اجراهای متعدد در طول ‌سال گاهی ٣٠٠ تا ٦٠٠‌ میلیون تومان در ماه روانه جیب این افراد می‌کند. از این گذشته گزارش‌های سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که برخی اقشار پردرآمد مانند پزشکان، وکلا، طلافروشان و آهن‌فروشان هم فرار مالیاتی گسترده‌ای دارند و حجم درآمدی که از این اقشار به خزانه سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود، کمتر از مالیات کارمندان و کارگران است.

در شرایطی که سازمان امور مالیاتی وعده کرده سفت و سخت به دنبال گرفتن مالیات از اقشار مرفهی است که از پرداخت مالیات طفره می‌روند، رئیس سازمان برنامه و بودجه برخی گروه‌ها را زیر عنوان کلی هنرمندان از پرداخت مالیات اعلام می‌کند. غلامرضا سلامی، عضو شورای راهبردی نظام مالیات وزارت اقتصاد به «شهروند» می‌گوید: «در همه جای دنیا سلبریتی‌ها و ورزشکارها جزو اقشار مرفه با سطح درآمدی بالا محسوب می‌شوند و مالیات پرداختی‌شان چندین برابر اقشار معمولی جامعه است. معمولا در کشورهای مختلف تا یک سطحی از درآمد را معاف از مالیات می‌دانند. این قانون در کشور ما هم وجود دارد و افرادی که دریافتی‌شان کمتر از حدود سه‌ میلیون تومان در ماه است، مالیاتی  پرداخت نمی‌کنند.»

او با بیان این نکته که معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها خلاف قانون است و هیچ ماده قانونی در این رابطه وجود ندارد، گفت: «چند‌ سال پیش بخشنامه‌ای برای معافیت مالیاتی برخی از  ناشران و نویسندگان کتاب که سطح درآمدی پایینی دارند، ابلاغ شد اما در این بخشنامه هیچ اشاره‌ای به هنرمندان با سطح درآمدی بالا نشده بود.»

بار مالیات بر دوش کارمندان

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی در حالی ‌که کارمندان بخش خصوصی و دولتی حدود ١٣‌ هزار‌ میلیارد تومان مالیات در ‌سال می‌پردازند، تمام بازاری‌های ایران به‌علاوه پزشکان و وکلا و سایر مشاغل در مجموع تنها ١٠‌ هزار‌ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که دولت سالانه حدود ۲۵‌ هزار‌ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی‌اش را از مالیات بر درآمد افراد به دست می‌آورد و مالیات مستغلات هم ۱.۵‌ هزار‌ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در این میان برخی صنوف مانند طلافروش‌ها سابقه خوبی در پرداخت مالیات ندارند و سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که حدود ۷۰‌درصد طلافروشان در‌ سال کمتر از ۲.۵‌میلیون تومان مالیات می‌دهند.

پزشکان از دیگر بخش‌هایی هستند که مسئولان سازمان امور مالیاتی بارها و بارها ارقام نجومی را برای فرار مالیاتی آنها اعلام کرده‌اند. به گفته نوری، رئیس سازمان امور مالیاتی تهران، از میان حدود ٢٠‌ هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها ١١‌ هزار نفر برای عملکرد ‌سال ١٣٩٦ اظهارنامه ارائه کردند. با این حساب اگر نیمی از پزشکان تهرانی فراری از مالیات را کنار بگذاریم، پزشکانی هم که مالیات داده‌اند، تنها حدود ٤‌درصد از مالیات واقعی‌شان را پرداخت کرده‌اند. به نظر می‌رسد که اولتیماتوم‌های سازمان امور مالیاتی هم نتوانسته پزشکان را ناچار به شفافیت مالی کند و به گفته معاون سازمان امور مالیاتی، با وجود تمدید سه‌باره برای نصب سامانه‌های فروشگاهی در دفاتر پزشکان، تنها نیمی از پزشکان برای نصب سامانه فروش اقدام کرده‌اند. وکلا از دیگر اصنافی هستند که مالیات پرداختی‌شان چندان با درآمدشان همخوانی ندارد. پژوهش‌های انجام‌شده در سازمان امور مالیاتی حاکی از این است که ٨٥‌درصد وکلا مالیات نمی‌دهند. با وجود این حالا مدیران سازمان امور مالیاتی مدام با رسانه‌ها مصاحبه کرده و می‌گویند که به دنبال گسترش عدالت مالیاتی هستند و می‌خواهند اقشار فراری از مالیات را به تور بیندازند اما در اقدامی عجیب سلبریتی‌های میلیاردر معاف از پرداخت مالیات می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.