رضا فدایی امروز (سه شنبه) در نشست خبری با عنوان شیوع آنفلوانزا، با بیان اینکه سه نوع آنفلوانزا نوع A،B و C وجود دارد، اظهار کرد: شیوع نوع A  این بیماری در جامعه بیشتر است. با این وجود هر سال یک نوع آنفلوانزا در جامعه شیوع می‌یابد که با سال گذشته مقداری تفاوت دارد.

وی تصریح کرد: آنفلوآنزا تنها مختص انسان نیست و پرندگان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین بعضی از انواع این بیماری در پرندگان و انسان‌ها مشترک است.

فدایی تصریح کرد: دانستن نوع بیماری برای مریض از نظر اینکه چه درمان پیشگیرنده ای استفاده کند، مهم نیست، بلکه دانستن نوع آنفلوانزا تنها در مطالعات ویروس شناسی برای اینکه ویروس در حال چرخش جامعه را مشخص کنند، اهمیت دارد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: نوع ساده این بیماری ۹۵درصد بیماران را تشکیل می‌دهد و نوع شدید عارضه دار این بیماری تنها حدود ۵ درصد بیماران را شامل می شود.

وی اظهار کرد: در نوع ساده آنفلوانزا، بینی، حلق و گلو درگیر می‌شود و در نتیجه مریض تب می کند و بدن درد، سرفه و عطسه دارد، اما نه به آن صورت که در سرما خوردگی است. زیرا سرما خوردگی بیماری دیگری است. در نوع شدید بیماری ریه ها درگیر می‌شود و و نیاز به بستری شدن در بیمارستان است.

وی در خصوص تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی، گفت: آنفلوانزا با شروع تب ناگهانی، بدن درد، سرفه و سردرد آغاز می‌شود و بیمار یکدفعه بی حال می‌شود. در صورتی که در سرما خوردگی اینگونه نیست و شروع آن با سوزش همراه است. سرماخوردگی با سوزش در بینی، عطسه و آبریزش بینی همراه است. سرماخوردگی اگر تب داشته باشد، خفیف است اما در آنفلوانزا تب و بدن درد شاخص است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در خصوص افرادی که آنفلوانزای شدید مبتلا می شوند، تصریح کرد: در این حالت بیماری ابتدا یا انفلوانزای معمولی آغاز می شود و سپس به نوع وخیم تبدیل می‌شود.

وی افزود: بر اساس معیارهای کلی می توانیم تشخیص دهیم که حال بیمار در حال وخیم شدن است. مریض تب کرده و چند روز این تب طول می کشد و بعد از چند روز به جای این که تب روبه کاهش باشد، بدتر می شود. بیمار تنگی نفس می‌گیرد و ممکن است کاهش سطح هوشیاری داشته باشد.

فدایی اضافه کرد: در این حالت بیمار ممکن است نتواند چیزی بخورد و افت فشار خواهد داشت. بعد از سه روز هم ممکن است تب کاهش پیدا کند. اینها علائم هشدار دهنده ای است که ممکن است منجر به وخیم شدن حال بیمار شود.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در مورد کسایی مبتلا به نوع شدید این بیماری می‌شوند، گفت: خانمهای باردار، افراد کمتر از پنج یا بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری های مزمن قلبی، ریوی و کلیوی و کسانی که مبتلا به نقص ایمنی هستند، کسانی که پیوند عضو داشته یا آسپرین مصرف می کنند و یا افراد بسیار چاق بیشتر در معرض این بیماری هستند.

فدایی درخصوص اهمیت اگاهی افراد جامعه از این بیماری گفت: مدیران دستگاه های اجرایی در مورد بسته های آموزشی معتقدند که این بسته هایی که چاپ می شوند، گاهی اصلا از سوی افراد خوانده نمی شود.

وی تصریح کرد: افراد در گوشی های همراه خود موضوعات را سریع تر مرور می کنند و اگر آموزشی تاثیرگذار باشید، از این طریق بسیار سریع تر خواهد بود .

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: گاهی برخی در تابستان نیز به این بیماری مبتلا می شود که البته آنفلوانزای اپیدمیک در فصول پاییز و زمستان اتفاق می افتد.

فدایی اضافه کرد: اپیدمیک های آنفلوانزا طی ۲ تا ۳ هفته به حداکثر می رسند و طی ۲تا۳ماه بعد فروکش می کند. به این معنی که در جامعه اگر اول آبان اپیدمیک آغاز شود تا ۲۰ آذر به حد اکثر می‌رسد و ۲الی۳ ماه بعد به حالت عادی باز می گردد.

وی ادامه داد: در جریان اپیدمیک فصلی ۱تا۱۰ درصد از مردم در طول فصل سرما مبتلا می شوند، یک تا پنج درصد از آنها نیز ممکن است در بیمارستان بستری شوند و پنج درصد تا ۱۰ درصد از این بستری شدگان ممکن است جان خود را از دست دهند.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر امکانات تشخیص این بیماری در برخی نقاط کشور از جمله اصفهان وجود دارد.

فدایی در مورد آموزش‌های پیشگیری از این بیماری، گفت: افراد باید توجه داشته باشند، در هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با دستمال یک بار مصرف بپوشانند. همچنین دستمال استفاده شده را بلافاصله پس از مصرف در سطل زباله در دار بیاندازند.

وی افزود: دستهای خود را روزانه چند بار با آب و صابون بشویید و بلافاصله پس از ورود نشانه های آنفلوانزا مانند تب ناگهانی، بدن درد ، درد عضلانی و مشکلات تنفسی فورا به پزشک یا مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

فدایی به افراد توصیه کرد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری، اگر دچار علائم بیمالری شدید، حداقب با یک متر فاصله با دیگر افراد داشته باشید. در صورت داشتن علائم بیماری در خانه بمانید و از رفتن به محل کار، مدرسه و محل های پر جمعیت خود داری کنید.

فدایی خاطرنشان کرد: در هنگام دید و بازدید از در آغوش گرفتن بوسیدن و دست دادن خود داری کنید. از تماس دست با چشم ها، دهان و بینی نیز خودداری کنید.

وی درخصوص واکسن این بیماری گفت: واکسن این بیماری هرساله توسط ۵شرکت خارجی تولید و توزیع میشود که این واکسن هارا از روی ۴مدل ویروس تهیه میکنند. هیچ واکسنی صد در صد پیشگیری نمیکند و که زمان مناسب تزریق نیز از شهریور آغاز می شود و تا پایان فصل سرما مفید است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.